Peter
de Vreugd 

BIM-modelleur Schiphol

marcel
van Breugel

Vestigingsdirecteur
Heijmans op Schiphol

Sander
van der Weg

Manager Installaties
Rotterdam
The Hague Airport

Olaf Broeders

Head of Airport
Development Eindhoven Airport

Project Director 
Schiphol A-pier

Via Velox zijn veel professionals aan het werk op interessante en uitdagende projecten op Nederlandse luchthavens. De hoogste tijd dus, om eens in de airportmaterie te duiken. Vijf fenomenale interviews.

AIRPORTS

beLuister hier
een fragment
van de podcast

“Beluister de hele 
aflevering met Gerard 
over de ontwikkelingen
op Schiphol”

interview

Project Director van de nieuwe A-pier op Schiphol

Gerard Geurtjens

Uitdagingen
van Schiphol: 
de a-pier, 
verduurzamen en personeelstekorten

Gerard Geurtjens is Project Director van de nieuwe A-pier op Schiphol. Velox spreekt hem over de vertraging die dit project heeft opgelopen, verduurzaming van de luchthaven, werken in geïntegreerde teams én wat IT’ers van de bouw kunnen leren.

 

“Wij waarderen technische mensen zeer, want zij maken of breken onze projecten”  

“Absoluut. Ik hou me bezig met het managen van hele grote bouwprojecten. Mijn huidige project is het afronden van de nieuwe A-pier. Dat is een heel complex gebouw van drie verdiepingen en meer dan vijftigduizend vierkante meter. Er worden op deze pier straks allerlei soorten passagiers verwerkt: screened en unscreened, Schengen- en non-Schengen. Al deze soorten passagiers moeten op een andere manier worden behandeld. Je moet dus in je ontwerp al ongelofelijk goed doordenken hoe je dit slim inricht.”

Is het inrichten van zulke processen iets waarmee jij je bezighoudt in je functie?

“Nee hoor. Toen ik op Schiphol landde, was ik toch wel weer onder de indruk van de kwaliteit. De luchthaven is zo ingericht dat alle reizigers op elke plek steeds in staat zijn met hun eigen ogen de volgende stap te zien. Het proces is dus heel intuïtief, dat verklaart voor een deel het succes van Schiphol. Het gebeurt zelden dat iemand hier totaal verdwaalt.”

En heb je je deze keer opgewonden?

“Interessant! Wanneer ik vlieg, kijk ik natuurlijk naar andere dingen dan een gemiddelde reiziger. Er zijn altijd bouwprojecten gaande op Schiphol, ook in de gebieden waar ik als reiziger kom. Ik kijk dus altijd of alles netjes is afgezet, of er voldoende stofschotten zijn, of de veiligheid in orde is en of de bouwplaats is opgeruimd. Maar ik let ook op technische aspecten van luchthavens, waarover ik me al dan niet opwind.”

Je bent net terug van een weekje vakantie. Hoe is het voor jou om je als passagier over Schiphol te bewegen?

“Nee, helaas hebben we eind vorig jaar moeten besluiten om het contract te beëindigen. Daarin zijn we natuurlijk niet over één nacht ijs gegaan. Er is een periode van ruim een jaar aan vooraf gegaan waarin we hebben geprobeerd onze verschillen van inzicht te overbruggen. Schiphol en de aannemer verschilden van mening over de interpretatie van het contract. Ons standpunt is dat het ging om een engineering en bouwcontract. Ballast-Nedam TAV stelde zich op het standpunt dat het ging om build only. Omdat er na ruim een jaar nog geen overeenstemming was bereikt over deze patstelling hebben wij besloten om het contract met deze bouwcombinatie op te zeggen. Op dit moment bevinden we ons in een mediation traject.”

Maar deze combinatie maakt de bouw niet af.

Wanneer zijn de eerste stappen in de bouw van de pier gezet?

“In 2016 zijn we begonnen met de aanbesteding van de pier. Dat heeft in 2018 geleid tot het aanstellen van een aannemer.
De bouwcombinatie Ballast Nedam-TAV is in dat jaar begonnen aan de bouw.”

En dan moet het allemaal ook nog aansluiten bij je bestaande infrastructuur

“Het voordeel is dat de bestaande infrastructuur volgens dezelfde concepten is ontworpen. Daar kun je dus goed op aansluiten. Maar de aansluiting op de bestaande infrastructuur heeft ook een fysieke component. Want voordat je kunt beginnen met de bouw moet het gebied eerst bouwrijp worden gemaakt. Dat duurt twee weken als je gaat bouwen in een weiland, maar op Schiphol doe je daar twee jaar over, omdat het zich midden in een operationele luchthaven bevindt.”

“Inderdaad, want je wil natuurlijk alle vierkante meters van de pier zo optimaal mogelijk gebruiken voor het type passagier waarvoor ze zijn bestemd.  En dat hangt ook weer af van de vluchtplanning van de vliegmaatschappijen die in de toekomst gebruik zullen maken van de A-pier. Dat maakt het ongelofelijk complex. Er is naast de architecten dan ook een heel team van ingenieurs bij betrokken. Logistieke ingenieurs, bouwkundig ingenieurs, traffic ingenieurs, die met elkaar exact kunnen ontwerpen hoe zo’n pier eruit moet komen te zien.”

Dat lijkt me hogere wiskunde

MEER WETEN OVER OF BIJDRAGEN AAN
NEDERLANDSE LUCHTHAVENS?

“ICT-projecten kunnen veel
van bouw-

projecten leren” 

Heeft een andere aannemer wel zin om zo’n project over te nemen?

“Een terechte vraag, want je zou het nu als een besmet project kunnen zien. Dat realiseren wij ons ook en daarom vragen wij geen fixed price-contract waarbij het volledige risico bij de aannemer ligt. In plaats daarvan zoeken we nu een partner die Schiphol helpt om het gebouw af te bouwen. Schiphol neemt daarbij de leiding over het project en is verantwoordelijk voor de meeste risico’s. Alleen de risico’s die de bouwer direct kan beïnvloeden, zoals inrichting en veiligheid van de bouwplaats, coördinatie van onderaannemers, bouwlogistiek en dergelijke, komen op het conto van de aannemer. Voor zo’n constructie is best animo.”

Ligt de bouw van de pier nu helemaal stil?

“Niet helemaal, want we hebben wel een pakket met noodmaatregelen afgekondigd om het gebouw wind- en waterdicht en veilig te maken. Het dak was bijvoorbeeld nog niet helemaal af en er ontbraken nog delen van de gevel. Dat doen we nu met onze huisaannemers, zoals Heijmans, Volker Infra en BAM. Eind 2021 ben ik begonnen met een nieuwe aanbesteding. We hopen voor de bouwvakvakantie een nieuwe aannemer te kunnen selecteren die de pier gaat afbouwen.”

beLuister hier
een fragment
van de podcast

'Binnenkort komt deze aflevering online. Abonneer je vast op Meesters in de Bouw op een van de bekende podcastkanalen."

interview

lid van het Leadership Team,
verantwoordelijk voor Airport Development 
/bouw- en infra & innovatie

Olaf Broeders

DE KWALITATIEVE GROEI VAN
EINDHOVEN AIRPORT

Olaf Broeders, 44 jaar, werkt ruim tien jaar bij Eindhoven Airport. Als lid van het Leadership Team is hij daar verantwoordelijk voor Airport Development, zowel op het gebied van bouw- en infra als innovatie. Vanuit de strategie werkt hij aan een luchthaven waar de kwaliteit voorop staat en de wensen en behoeften van de reizigers, bezoekers en de medewerkers het uitgangspunt zijn.

Ruimte, of eigenlijk: het gebrek daaraan, is een van de grootste fysieke uitdagingen waar de Eindhovense luchthaven mee kampt. De vierkante meters zijn schaars en elke vierkante meter op het perceel moet optimaal worden benut. Om het maar even plat te slaan: Eindhoven Airport komt gates en bagagebanden voor het aankomstproces tekort en dat beïnvloedt de beleving op de luchthaven. Ook het Non-Schengengebied moet groter worden en er kan meer horeca komen. “We willen onze passagiers en medewerkers voldoende rust en ruimte bieden in de terminal. Al met al hebben we meer lucht nodig. Daarom moet de bestaande ruimte van de Airport op een slimme manier worden vergroot, zeker gezien het feit dat deze luchthaven staat voor ‘easy on your way’, dus voor overzichtelijkheid en een prettig, stressvrij tijdspad,” legt Broeders uit. “We zijn een menselijke luchthaven en willen dat ook in de toekomst graag blijven.” 

Eindhoven Airport gaat uitbreiden. Niet dat er een knoeperd van een nieuwe terminal wordt aangebouwd, want daarvoor is op de luchthaven geen plek. “De terminal wordt uitgebreid om de kwaliteit en het comfort voor de reizigers en medewerkers te verhogen”, benadrukt Broeders. “We hebben nu geen groeiambities omdat we op dit moment aan ons plafond zitten.”

“Je moet heel zorgvuldig met je mensen omgaan, zij zijn je ambassadeurs” 

MEER WETEN OVER OF BIJDRAGEN AAN
NEDERLANDSE LUCHTHAVENS?

Werk- en wachtverzachters

Makkelijker gezegd dan gedaan, want de Nederlandse airports, Eindhoven incluis, dreigen de komende vakantiemaanden weer net zo druk te worden als voor corona, terwijl de personeelstekorten alleen maar groter zijn geworden. Broeders ziet die krapte op de arbeidsmarkt ook, vooral bij onze afhandelaar, airportbeveiliging en horeca: “Ook Eindhoven Airport heeft hinder van de krapte op de arbeidsmarkt. Het wordt druk dit voorjaar en deze zomer en het wordt vanwege het gebrek aan personeel flink aanpakken.”

De luchthaven is daarom voor het eerst in de geschiedenis met een proactieve communicatiecampagne bezig, waarin passagiers onder meer wordt gevraagd geduld te betrachten en ook vriendelijk te blijven tegen airport-medewerkers. “Voor de komende zomer zijn we bovendien bezig met wachtverzachters voor onze passagiers en werkverzachters voor ons personeel.” Dat laatste betekent volgens Broeders dat je goed naar hun wensen moet luisteren en ze tijdens de drukke zomerdagen meer moet aanbieden dan een ijsje of een flesje water: “Je moet heel zorgvuldig met je mensen omgaan, zij zijn je ambassadeurs.” Want om dat personeel vast te houden, moet de werkplek wel aantrekkelijk zijn en blijven, weet Broeders. Ook innovaties helpen daarbij. “Collega’s krijgen bijvoorbeeld de ruimte om mee te helpen processen op de luchthaven te vernieuwen en verbeteren. Dat vinden ze ook leuk en geeft een extra dimensie aan hun werk.”

'Binnenkort komt deze aflevering online. Abonneer je vast op Meesters in de Bouw op een van de bekende podcastkanalen."

interview

verantwoordelijk voor alle technische installaties op deze regionale luchthaven

Sander van der Weg 

DE ENERGIETRANSITIE VAN ROTTERDAM
THE HAGUE AIRPORT

Verduurzaming en energietransitie zijn hot items. Als het gaat om het behalen van klimaatdoelen, is Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een voorloper in Nederland. Sander van der Weg is verantwoordelijk voor alle technische installaties op deze regionale luchthaven. “Op het gebied van verduurzaming kiezen wij er bewust voor om gedurfde, innovatieve keuzes te maken.”

De duurzaamheidsambities van Rotterdam The Hague Airport liegen er niet om. “Ons streven is om in 2030 zero-emissie te bereiken, dus om dan voor de grondgebonden activiteiten op onze luchthaven helemaal geen CO2-uitstoot meer te hebben”, zegt Sander van der Weg, Manager installaties op de luchthaven. “Dagelijks proberen wij concreet invulling te geven aan verduurzaming en energietransitie. Dat doen wij onder andere door continu na te denken of bepaalde bestaande zaken niet slimmer en efficiënter kunnen. Bijvoorbeeld bij een storing. Dat zijn bij uitstek ook momenten dat je een verduurzaming kunt toepassen. Je kunt ervoor kiezen om iets één op één te vervangen, maar veel beter is het om te kijken of een duurzame oplossing mogelijk is. Bijvoorbeeld bij een gasgestookte CV-installatie. Is deze niet te repareren dan kun je die één op één vervangen, maar wij kiezen er dan voor een gasloze installatie aan te brengen. Het gaat er dus steeds om te kijken hoe je met schone duurzame energie uiteindelijk toch hetzelfde resultaat kunt behalen.”

“Het gaat er steeds om te kijken 
hoe je met schone duurzame energie uiteindelijk toch hetzelfde resultaat kunt behalen” 

In het kader van de energietransitie is Rotterdam The Hague Airport ook bezig om het gasverbruik drastisch terug te dringen. “Ons uiteindelijke doel is om alle bestaande gasaansluitingen op de luchthaven op te heffen”, zegt Sander. “Voorheen hadden wij in totaal zo’n vijfentwintig gasaansluitingen, nu nog maar zes, dus daarmee zijn wij al een aardig eind op weg. En nog voor het eind van dit jaar gaan wij in twee grote vliegtuighangars nog drie verdere gasaansluitingen verwijderen. Dat is mogelijk dankzij een gesloten bodemenergiesysteem dat warmte en koude aan de bodem onttrekt en waarmee de vliegtuighangars worden verwarmd en gekoeld. Dit bodemenergiesysteem onderstreept dat wij op het gebied van duurzaamheid durven te kiezen voor innovaties die anders zijn dan de traditionele oplossingen. Dat vind ik ook juist zo inspirerend aan het werk op deze luchthaven, dat er ruimte wordt gemaakt om energietransitie daadwerkelijk in praktijk te brengen. Temeer daar ik van huis uit veel affiniteit heb met verduurzaming, want ooit ben ik afgestudeerd op een onderzoek naar een omvormer voor zonne-energie.”

Minder gasaansluitingen

Ultieme passagiersbeleving

De technische installaties op de luchthaven waarvoor Sander samen met zijn team verantwoordelijk is, zijn bijna te veel om op te noemen. Waaronder bijvoorbeeld alle verlichting, de security assets, de klimaatinstallaties en de brandbeveiligingsinstallaties in de gebouwen, de vele zonnepanelen op de daken van de gebouwen en het bagagesysteem voor de koffers. Daarbij ziet Sander het als zijn voornaamste taak van zijn afdeling om bij te dragen aan de duurzame en innovatieve doelstellingen, alsook aan de ‘ultieme passagiersbeleving’, één van de strategische pijlers van de luchthaven. “Alles staat in het teken om de passagiers een zo aangenaam mogelijk verblijf op onze luchthaven te bezorgen. Daarom hechten we ook grote waarde aan een duurzame uitstraling van onze gebouwen. Dat gaat hand in hand met ons streven naar minder CO2-uitstoot. Zo hebben wij bij de bouw van onze nieuwe vertrekhal bewust gekozen voor duurzame materialen, met veel hout in plaats van staal. Met als dakbedekking een groendak dat niet alleen bijdraagt aan de biodiversiteit, maar ook zorgt voor een hoge isolatiewaarde en een gezond binnenklimaat.”

MEER WETEN OVER OF BIJDRAGEN AAN
NEDERLANDSE LUCHTHAVENS?

interview

VESTIGINGSDIRECTEUR HEIJMANS OP SCHIPHOL

marcel van breugel

“TEKORT AAN TECHNISCH PERSONEEL
IS ZORGELIJKE ONTWIKKELING”

Onderhoud en beheer dusdanig slim organiseren dat het transport van goederen en personen altijd door kan gaan. Dat is een notendop de voornaamste opgave van de circa tweehonderd medewerkers van Heijmans op luchthaven Schiphol. Vestigingsdirecteur Marcel van Breugel maakt daarbij dankbaar gebruik van de medewerkers van Velox. Al maakt hij zich wel zorgen over de toekomstige arbeidsmarkt. “Veel jeugd wil niet meer in een technisch vak stappen.”

'Binnenkort komt deze aflevering online. Abonneer je vast op Meesters in de Bouw op een van de bekende podcastkanalen."

Als vestigingsdirecteur van Heijmans Services op Schiphol is Marcel van Breugel verantwoordelijk voor het integrale onderhoud en beheer van de technische faciliteiten op Schiphol. En dat 24 uur per dag en zeven dagen in de week. “De grootste uitdaging daarbij is om in de uitermate complexe omgeving van Schiphol projecten te realiseren waarvan de passagiers minimale last hebben en waarbij onze opdrachtgever heel tevreden is over het opgeleverde eindresultaat”, zegt Van Breugel. “Een concreet voorbeeld: als wij bijvoorbeeld een winkel verbouwen of een rolband vervangen of aanpassen, is het zaak dat reizigers daar zo min mogelijk van merken. Daarnaast zien wij er onder meer op toe dat alle transportmiddelen werken en dat de zonwering en de koeling het goed doen. Het is dus vooral onze taak ervoor te zorgen dat de passagiers op de luchthaven vanaf het inchecken tot aan het instappen in het vliegtuig een onbezorgd verblijf hebben.”

Velox preferred supplier

Om deze uitdaging het hoofd te bieden, heeft Heijmans behoefte aan zowel e- en w-monteurs als bouwkundige professionals. “Maar zeker nu Schiphol na de coronacrisis weer steeds meer projecten gaat opstarten, hebben wij moeite om personeel te vinden, vooral als het gaat om hooggekwalificeerde mensen”, zegt Van Breugel, die daarom blij is dat hij voor leidinggevend technisch personeel kan terugvallen op een projectbureau als Velox. “Dat is voor ons de preferred supplier, met name op het gebied van werkvoorbereiders en projectcoördinatoren, maar af en toe ook voor projectleiders en administratieve krachten. Voor ons is het vooral van belang dat er sprake is van een goede match op zowel vakinhoudelijke kennis en ervaring als de juiste persoonlijkheid. Dus: past de betreffende professional wel bij de vestiging Schiphol? Over het algemeen slaagt Velox erin om een optimale invulling te geven aan onze profielschets.” De vestigingsdirecteur ervaart het ook als groot pluspunt dat hij bij Velox één aanspreekpunt heeft, in de persoon van sales consultant Pieter Bongers. “Je wordt dus bijvoorbeeld niet door allerlei verschillende personen gebeld, dat is wel zo prettig. En met Pieter kan ik heel snel zaken schakelen en regelen.”

Energietransitie

Schiphol heeft de ambitie om op termijn een van de duurzaamste luchthavens van Europa te worden. Volgens Van Breugel is daarbij ook een cruciale rol voor Heijmans weggelegd, bijvoorbeeld op het gebied van energietransitie: “Neem nou de motoren in roltrappen, rolpaden en liften. Daarvoor kun je een energieverslindende motor toepassen, maar ook eentje die veel energiezuiniger is en toch dezelfde prestatie levert. Zo’n motor is weliswaar duurder, maar daarmee verlaag je uiteindelijk wel het energieverbruik van Schiphol, dus op de lange termijn is zo’n investering juist voordeliger én duurzamer. Op soortgelijke wijze zijn we nu aan het kijken hoe we het aantal bedrijfsuren van ketels en warmtekrachtkoppelingen, die nu nog op fossiele brandstoffen draaien, drastisch kunnen verlagen. Daarnaast denken we met Heijmans goed na hoe wij circulariteit in praktijk kunnen brengen – dus dat producten na gebruik worden hergebruikt in nieuwe projecten. Zo komt het geregeld voor dat wij op Schiphol glazen afscheidingswanden demonteren. Welnu, in plaats van die wanden als afval weg te gooien, hergebruiken wij ze in een nieuw project. Daarmee bespaar je de afvoerkosten van het gebruikte glas én hoeft er geen nieuw glas te worden gefabriceerd. Dat is circulariteit in optima forma!” Gevraagd naar hoe Schiphol er over pakweg vijf jaar uitziet, denkt Van Breugel dat het energieverbruik en de CO2-uitstoot op de luchthaven tegen die tijd drastisch zullen zijn verminderd. “De uiteindelijke missie van Schiphol, zoals ook verwoord in het Klimaatakkoord, is om een volledige emissieloze luchthaven te worden. Daarvoor hebben we nog een lange weg te gaan, maar met alle maatregelen die wij nu al nemen zijn wij wel op de goede weg.”

Hoewel Velox vooralsnog een invulling kan geven aan het personeelstekort, maakt Van Breugel zich over de toekomstige arbeidsmarkt toch wel wat zorgen: “Kijk, toen ik zo’n vijfentwintig jaar geleden op de arbeidsmarkt kwam, was er al sprake van een tekort aan technisch personeel. Nu zijn we vijfentwintig jaar verder, en dat tekort bestaat nog steeds. De huidige jeugd wil vaak niet meer in een technisch vak stappen, dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling. Om het tekort proberen op te lossen, hebben wij bij Heijmans bedrijfskundig opgeleide mensen laten omscholen naar een technisch beroep, om op die manier toch nog wat nieuwe instroom te creëren. Maar ik voorzie dat wij in de toekomst ook voor leidinggevende functies, zoals bijvoorbeeld werkvoorbereiders, steeds meer gebruik zullen moeten gaan maken van arbeidskrachten uit Oost-Europese landen. Die verschuiving in de arbeidsmarkt zie ik zeker gebeuren.”

Toekomstvisie op arbeidsmarkt

MEER WETEN OVER OF BIJDRAGEN AAN
NEDERLANDSE LUCHTHAVENS?

Momenteel wordt op Schiphol volop gewerkt aan de bouw van de A-pier, een 55.000 vierkante meter grote pier met acht gates. Nadat eind vorig jaar de afbouw van de A-pier niet verliep zoals verwacht doordat de samenwerking met bouwcombinatie Ballast-Nedam werd beëindigd, besloot Schiphol om een pakket met noodmaatregelen af te kondigen. “Gerard Geurtjens, Project Director van de nieuwe A-pier, heeft Heijmans in onze hoedanigheid van main contractor toen benaderd met de vraag om het probleem met de A-pier tijdelijk op te lossen”, zegt Marcel van Breugel. “Daarbij ging het met name om het wind- en waterdicht maken van de pier en deze zo te beschermen tegen weersinvloeden. Daarnaast helpen wij met ons projectenbureau om de A-pier te electrificeren en te klimatiseren.”

Heijmans biedt helpende hand bij afbouw A-pier

interview

BIM-modelleur

Peter de Vreugd

“Schiphol
in 3D zetten
is een grote
uitdaging”

Schiphol is continu in bedrijf. Voor de luchthaven is het daarom essentieel dat alle technische installaties zoals automatische deuren, liften en rolpaden altijd functioneren. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor Heijmans Services, verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van een groot gedeelte van het luchthavencomplex. De digitale 3D-modellen van BIM-modelleur Peter de Vreugd zijn daarbij onmisbaar.

Nu de coronacrisis zo goed als ten einde is, zit ook Schiphol weer in de lift. In het geval van Peter de Vreugd, sinds begin 2020 werkzaam bij Velox voor Heijmans, kan dat heel letterlijk worden opgevat. Want momenteel houdt de 45-jarige BIM-modelleur zich voornamelijk bezig met liften op Schiphol die hard aan vervanging toe zijn.
“Daarbij gaat het met name om goederenliften waar op drukke dagen meerdere honderden karretjes doorheen gaan om de winkels, de horeca en de diverse lounges op de luchthaven te bevoorraden”, legt Peter uit. “Vervolgens gaan die karretjes met retourproducten, zoals lege flesjes, door die liften weer terug naar de expeditiestraat. Het is dus altijd een komen en gaan van die karretjes door die goederenliften. Je begrijpt dat die goederenliften daarom voor Schiphol van essentieel belang zijn.”

Nu veel van de oude goederenliften aan vervanging toe zijn, is het aan Peter de taak om met name de liftschachten goed in beeld te brengen. “Maar daarvan bestaan vaak alleen maar oude archieftekeningen, of soms helemáál geen tekeningen. Daarom maken wij van die liftschachten een digitaal 3D-model. Dat doen wij door een 3D-scan van de schacht te maken, met als resultaat een zogeheten pointcloud, oftewel een puntenwolk. Vervolgens laden wij die pointcloud in ons modelleerprogramma waarbij alle contouren van de liftschacht tevoorschijn komen. Tot slot werken wij die pointcloud uit tot een BIM-model: een digitaal 3D-model van de liftschacht. Op die manier brengen wij de bestaande situatie in de liftschacht nauwkeurig in beeld. Dat laatste is onmisbaar voor de liftleverancier, want voor het plaatsen van een nieuwe lift luistert de maatvoering van de liftschacht en alle daarin aanwezige obstakels heel nauw.” 

Pointcloud

MEER WETEN OVER OF BIJDRAGEN AAN
NEDERLANDSE LUCHTHAVENS?

Via Velox zijn veel professionals aan het werk op interessante en uitdagende projecten op Nederlandse luchthavens. De hoogste tijd dus, om eens in de airportmaterie te duiken. Vijf fenomenale interviews.

AIRPORTS

beLuister hier
een fragment
van de podcast

Uitdagingen
van Schiphol: 
de a-pier, 
verduurzamen en personeels-tekorten

Project Director van de nieuwe A-pier op Schiphol

Gerard Geurtjens

interview

Gerard Geurtjens is Project Director van de nieuwe
A-pier op Schiphol. Velox spreekt hem over de vertraging die dit project heeft opgelopen, verduurzaming van de luchthaven, werken in geïntegreerde teams én wat IT’ers van de bouw kunnen leren.

 

“BELUISTER DE HELE  AFLEVERING MET GERARD
OVER DE ONTWIKKELINGEN OP SCHIPHOL”

“Wij waarderen technische mensen zeer, want zij maken of breken onze projecten”  

“Interessant! Wanneer ik vlieg, kijk ik natuurlijk naar andere dingen dan een gemiddelde reiziger. Er zijn altijd bouwprojecten gaande op Schiphol, ook in de gebieden waar ik als reiziger kom. Ik kijk dus altijd of alles netjes is afgezet, of er voldoende stofschotten zijn, of de veiligheid in orde is en of de bouwplaats is opgeruimd. Maar ik let ook op technische aspecten van luchthavens, waarover ik me al dan niet opwind.”

Je bent net terug van een weekje vakantie. Hoe is het voor jou om je als passagier over Schiphol te bewegen?

“Nee hoor. Toen ik op Schiphol landde, was ik toch wel weer onder de indruk van de kwaliteit. De luchthaven is zo ingericht dat alle reizigers op elke plek steeds in staat zijn met hun eigen ogen de volgende stap te zien. Het proces is dus heel intuïtief, dat verklaart voor een deel het succes van Schiphol. Het gebeurt zelden dat iemand hier totaal verdwaalt.”

En heb je je deze keer opgewonden?

“Absoluut. Ik hou me bezig met het managen van hele grote bouwprojecten. Mijn huidige project is het afronden van de nieuwe A-pier. Dat is een heel complex gebouw van drie verdiepingen en meer dan vijftigduizend vierkante meter. Er worden op deze pier straks allerlei soorten passagiers verwerkt: screened en unscreened, Schengen- en non-Schengen. Al deze soorten passagiers moeten op een andere manier worden behandeld. Je moet dus in je ontwerp al ongelofelijk goed doordenken hoe je dit slim inricht.”

Is het inrichten van zulke processen iets waarmee jij je bezighoudt in je functie?

“Inderdaad, want je wil natuurlijk alle vierkante meters van de pier zo optimaal mogelijk gebruiken voor het type passagier waarvoor ze zijn bestemd.  En dat hangt ook weer af van de vluchtplanning van de vliegmaatschappijen die in de toekomst gebruik zullen maken van de A-pier. Dat maakt het ongelofelijk complex. Er is naast de architecten dan ook een heel team van ingenieurs bij betrokken. Logistieke ingenieurs, bouwkundig ingenieurs, traffic ingenieurs, die met elkaar exact kunnen ontwerpen hoe zo’n pier eruit moet komen te zien.”

Dat lijkt me hogere wiskunde

En dan moet het allemaal ook nog aansluiten bij je bestaande infrastructuur

“Het voordeel is dat de bestaande infrastructuur volgens dezelfde concepten is ontworpen. Daar kun je dus goed op aansluiten. Maar de aansluiting op de bestaande infrastructuur heeft ook een fysieke component. Want voordat je kunt beginnen met de bouw moet het gebied eerst bouwrijp worden gemaakt. Dat duurt twee weken als je gaat bouwen in een weiland, maar op Schiphol doe je daar twee jaar over, omdat het zich midden in een operationele luchthaven bevindt.”

Wanneer zijn de eerste stappen in de bouw van de pier gezet?

“In 2016 zijn we begonnen met de aanbesteding van de pier. Dat heeft in 2018 geleid tot het aanstellen van een aannemer.
De bouwcombinatie Ballast Nedam-TAV is in dat jaar begonnen aan de bouw.”

“Nee, helaas hebben we eind vorig jaar moeten besluiten om het contract te beëindigen. Daarin zijn we natuurlijk niet over één nacht ijs gegaan. Er is een periode van ruim een jaar aan vooraf gegaan waarin we hebben geprobeerd onze verschillen van inzicht te overbruggen. Schiphol en de aannemer verschilden van mening over de interpretatie van het contract. Ons standpunt is dat het ging om een engineering en bouwcontract. Ballast-Nedam TAV stelde zich op het standpunt dat het ging om build only. Omdat er na ruim een jaar nog geen overeenstemming was bereikt over deze patstelling hebben wij besloten om het contract met deze bouwcombinatie op te zeggen. Op dit moment bevinden we ons in een mediation traject.”

Maar deze combinatie maakt de bouw niet af.

MEER WETEN OVER OF BIJDRAGEN AAN
NEDERLANDSE LUCHTHAVENS?

Heeft een andere aannemer wel zin om zo’n project over te nemen?

“Een terechte vraag, want je zou het nu als een besmet project kunnen zien. Dat realiseren wij ons ook en daarom vragen wij geen fixed price-contract waarbij het volledige risico bij de aannemer ligt. In plaats daarvan zoeken we nu een partner die Schiphol helpt om het gebouw af te bouwen. Schiphol neemt daarbij de leiding over het project en is verantwoordelijk voor de meeste risico’s. Alleen de risico’s die de bouwer direct kan beïnvloeden, zoals inrichting en veiligheid van de bouwplaats, coördinatie van onderaannemers, bouwlogistiek en dergelijke, komen op het conto van de aannemer. Voor zo’n constructie is best animo.”

Ligt de bouw van de pier nu helemaal stil?

“Niet helemaal, want we hebben wel een pakket met noodmaatregelen afgekondigd om het gebouw wind- en waterdicht en veilig te maken. Het dak was bijvoorbeeld nog niet helemaal af en er ontbraken nog delen van de gevel. Dat doen we nu met onze huisaannemers, zoals Heijmans, Volker Infra en BAM. Eind 2021 ben ik begonnen met een nieuwe aanbesteding. We hopen voor de bouwvakvakantie een nieuwe aannemer te kunnen selecteren die de pier gaat afbouwen.”

“ICT-projecten kunnen veel
van bouw
projecten leren” 

beLuister hier
een fragment
van de podcast

DE KWALITATIEVE GROEI VAN
EINDHOVEN AIRPORT

LID VAN HET LEADERSHIP TEAM,
VERANTWOORDELIJK VOOR AIRPORT DEVELOPMENT 
/BOUW- EN INFRA & INNOVATIE

OLAF BROEDERS

interview

Olaf Broeders, 44 jaar, werkt ruim tien jaar bij Eindhoven Airport. Als lid van het Leadership Team is hij daar verantwoordelijk voor Airport Development, zowel op het gebied van bouw- en infra als innovatie. Vanuit de strategie werkt hij aan een luchthaven waar de kwaliteit voorop staat en de wensen en behoeften van de reizigers, bezoekers en de medewerkers het uitgangspunt zijn.

'BINNENKORT KOMT DEZE AFLEVERING ONLINE. ABONNEER JE VAST OP MEESTERS IN DE BOUW OP EEN VAN DE BEKENDE PODCASTKANALEN."

Ruimte, of eigenlijk: het gebrek daaraan, is een van de grootste fysieke uitdagingen waar de Eindhovense luchthaven mee kampt. De vierkante meters zijn schaars en elke vierkante meter op het perceel moet optimaal worden benut. Om het maar even plat te slaan: Eindhoven Airport komt gates en bagagebanden voor het aankomstproces tekort en dat beïnvloedt de beleving op de luchthaven. Ook het Non-Schengengebied moet groter worden en er kan meer horeca komen. “We willen onze passagiers en medewerkers voldoende rust en ruimte bieden in de terminal. Al met al hebben we meer lucht nodig. Daarom moet de bestaande ruimte van de Airport op een slimme manier worden vergroot, zeker gezien het feit dat deze luchthaven staat voor ‘easy on your way’, dus voor overzichtelijkheid en een prettig, stressvrij tijdspad,” legt Broeders uit. “We zijn een menselijke luchthaven en willen dat ook in de toekomst graag blijven.” 

Eindhoven Airport gaat uitbreiden. Niet dat er een knoeperd van een nieuwe terminal wordt aangebouwd, want daarvoor is op de luchthaven geen plek. “De terminal wordt uitgebreid om de kwaliteit en het comfort voor de reizigers en medewerkers te verhogen”, benadrukt Broeders. “We hebben nu geen groeiambities omdat we op dit moment aan ons plafond zitten.”

“Je moet heel zorgvuldig met je mensen omgaan, zij zijn je ambassadeurs” 

MEER WETEN OVER OF BIJDRAGEN AAN
NEDERLANDSE LUCHTHAVENS?

Werk- en wachtverzachters

Makkelijker gezegd dan gedaan, want de Nederlandse airports, Eindhoven incluis, dreigen de komende vakantiemaanden weer net zo druk te worden als voor corona, terwijl de personeelstekorten alleen maar groter zijn geworden. Broeders ziet die krapte op de arbeidsmarkt ook, vooral bij onze afhandelaar, airportbeveiliging en horeca: “Ook Eindhoven Airport heeft hinder van de krapte op de arbeidsmarkt. Het wordt druk dit voorjaar en deze zomer en het wordt vanwege het gebrek aan personeel flink aanpakken.”

De luchthaven is daarom voor het eerst in de geschiedenis met een proactieve communicatiecampagne bezig, waarin passagiers onder meer wordt gevraagd geduld te betrachten en ook vriendelijk te blijven tegen airport-medewerkers. “Voor de komende zomer zijn we bovendien bezig met wachtverzachters voor onze passagiers en werkverzachters voor ons personeel.” Dat laatste betekent volgens Broeders dat je goed naar hun wensen moet luisteren en ze tijdens de drukke zomerdagen meer moet aanbieden dan een ijsje of een flesje water: “Je moet heel zorgvuldig met je mensen omgaan, zij zijn je ambassadeurs.” Want om dat personeel vast te houden, moet de werkplek wel aantrekkelijk zijn en blijven, weet Broeders. Ook innovaties helpen daarbij. “Collega’s krijgen bijvoorbeeld de ruimte om mee te helpen processen op de luchthaven te vernieuwen en verbeteren. Dat vinden ze ook leuk en geeft een extra dimensie aan hun werk.”

DE ENERGIETRANSITIE VAN ROTTERDAM
THE HAGUE AIRPORT

VERANTWOORDELIJK VOOR ALLE TECHNISCHE INSTALLATIES OP DEZE REGIONALE LUCHTHAVEN

SANDER
VAN DER WEG

interview

Verduurzaming en energietransitie zijn hot items. Als het gaat om het behalen van klimaatdoelen, is Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een voorloper in Nederland. Sander van der Weg is verantwoordelijk voor alle technische installaties op deze regionale luchthaven. “Op het gebied van verduurzaming kiezen wij er bewust voor om gedurfde, innovatieve keuzes te maken.”

'BINNENKORT KOMT DEZE AFLEVERING ONLINE. ABONNEER JE VAST OP MEESTERS IN DE BOUW OP EEN VAN DE BEKENDE PODCASTKANALEN."

“Het gaat er steeds om te kijken 
hoe je met schone duurzame energie uiteindelijk toch hetzelfde resultaat kunt behalen” 

De duurzaamheidsambities van Rotterdam The Hague Airport liegen er niet om. “Ons streven is om in 2030 zero-emissie te bereiken, dus om dan voor de grondgebonden activiteiten op onze luchthaven helemaal geen CO2-uitstoot meer te hebben”, zegt Sander van der Weg, Manager installaties op de luchthaven. “Dagelijks proberen wij concreet invulling te geven aan verduurzaming en energietransitie. Dat doen wij onder andere door continu na te denken of bepaalde bestaande zaken niet slimmer en efficiënter kunnen. Bijvoorbeeld bij een storing. Dat zijn bij uitstek ook momenten dat je een verduurzaming kunt toepassen. Je kunt ervoor kiezen om iets één op één te vervangen, maar veel beter is het om te kijken of een duurzame oplossing mogelijk is. Bijvoorbeeld bij een gasgestookte CV-installatie. Is deze niet te repareren dan kun je die één op één vervangen, maar wij kiezen er dan voor een gasloze installatie aan te brengen. Het gaat er dus steeds om te kijken hoe je met schone duurzame energie uiteindelijk toch hetzelfde resultaat kunt behalen.”

MEER WETEN OVER OF BIJDRAGEN AAN
NEDERLANDSE LUCHTHAVENS?

In het kader van de energietransitie is Rotterdam The Hague Airport ook bezig om het gasverbruik drastisch terug te dringen. “Ons uiteindelijke doel is om alle bestaande gasaansluitingen op de luchthaven op te heffen”, zegt Sander. “Voorheen hadden wij in totaal zo’n vijfentwintig gasaansluitingen, nu nog maar zes, dus daarmee zijn wij al een aardig eind op weg. En nog voor het eind van dit jaar gaan wij in twee grote vliegtuighangars nog drie verdere gasaansluitingen verwijderen. Dat is mogelijk dankzij een gesloten bodemenergiesysteem dat warmte en koude aan de bodem onttrekt en waarmee de vliegtuighangars worden verwarmd en gekoeld. Dit bodemenergiesysteem onderstreept dat wij op het gebied van duurzaamheid durven te kiezen voor innovaties die anders zijn dan de traditionele oplossingen. Dat vind ik ook juist zo inspirerend aan het werk op deze luchthaven, dat er ruimte wordt gemaakt om energietransitie daadwerkelijk in praktijk te brengen. Temeer daar ik van huis uit veel affiniteit heb met verduurzaming, want ooit ben ik afgestudeerd op een onderzoek naar een omvormer voor zonne-energie.”

Minder gasaansluitingen

Ultieme passagiersbeleving

De technische installaties op de luchthaven waarvoor Sander samen met zijn team verantwoordelijk is, zijn bijna te veel om op te noemen. Waaronder bijvoorbeeld alle verlichting, de security assets, de klimaatinstallaties en de brandbeveiligingsinstallaties in de gebouwen, de vele zonnepanelen op de daken van de gebouwen en het bagagesysteem voor de koffers. Daarbij ziet Sander het als zijn voornaamste taak van zijn afdeling om bij te dragen aan de duurzame en innovatieve doelstellingen, alsook aan de ‘ultieme passagiersbeleving’, één van de strategische pijlers van de luchthaven. “Alles staat in het teken om de passagiers een zo aangenaam mogelijk verblijf op onze luchthaven te bezorgen. Daarom hechten we ook grote waarde aan een duurzame uitstraling van onze gebouwen. Dat gaat hand in hand met ons streven naar minder CO2-uitstoot. Zo hebben wij bij de bouw van onze nieuwe vertrekhal bewust gekozen voor duurzame materialen, met veel hout in plaats van staal. Met als dakbedekking een groendak dat niet alleen bijdraagt aan de biodiversiteit, maar ook zorgt voor een hoge isolatiewaarde en een gezond binnenklimaat.”

'BINNENKORT KOMT DEZE AFLEVERING ONLINE. ABONNEER JE VAST OP MEESTERS IN DE BOUW OP EEN VAN DE BEKENDE PODCASTKANALEN."

“TEKORT AAN TECHNISCH PERSONEEL
IS ZORGELIJKE ONTWIKKELING”

VESTIGINGSDIRECTEUR HEIJMANS OP SCHIPHOL

MARCEL
VAN BREUGEL

interview

Onderhoud en beheer dusdanig slim organiseren dat het transport van goederen en personen altijd door kan gaan. Dat is een notendop de voornaamste opgave van de circa tweehonderd medewerkers van Heijmans op luchthaven Schiphol. Vestigingsdirecteur Marcel van Breugel maakt daarbij dankbaar gebruik van de medewerkers van Velox. Al maakt hij zich wel zorgen over de toekomstige arbeidsmarkt. “Veel jeugd wil niet meer in een technisch vak stappen.”

Velox preferred supplier

Om deze uitdaging het hoofd te bieden, heeft Heijmans behoefte aan zowel e- en w-monteurs als bouwkundige professionals. “Maar zeker nu Schiphol na de coronacrisis weer steeds meer projecten gaat opstarten, hebben wij moeite om personeel te vinden, vooral als het gaat om hooggekwalificeerde mensen”, zegt Van Breugel, die daarom blij is dat hij voor leidinggevend technisch personeel kan terugvallen op een projectbureau als Velox. “Dat is voor ons de preferred supplier, met name op het gebied van werkvoorbereiders en projectcoördinatoren, maar af en toe ook voor projectleiders en administratieve krachten. Voor ons is het vooral van belang dat er sprake is van een goede match op zowel vakinhoudelijke kennis en ervaring als de juiste persoonlijkheid. Dus: past de betreffende professional wel bij de vestiging Schiphol? Over het algemeen slaagt Velox erin om een optimale invulling te geven aan onze profielschets.” De vestigingsdirecteur ervaart het ook als groot pluspunt dat hij bij Velox één aanspreekpunt heeft, in de persoon van sales consultant Pieter Bongers. “Je wordt dus bijvoorbeeld niet door allerlei verschillende personen gebeld, dat is wel zo prettig. En met Pieter kan ik heel snel zaken schakelen en regelen.”

Als vestigingsdirecteur van Heijmans Services op Schiphol is Marcel van Breugel verantwoordelijk voor het integrale onderhoud en beheer van de technische faciliteiten op Schiphol. En dat 24 uur per dag en zeven dagen in de week. “De grootste uitdaging daarbij is om in de uitermate complexe omgeving van Schiphol projecten te realiseren waarvan de passagiers minimale last hebben en waarbij onze opdrachtgever heel tevreden is over het opgeleverde eindresultaat”, zegt Van Breugel. “Een concreet voorbeeld: als wij bijvoorbeeld een winkel verbouwen of een rolband vervangen of aanpassen, is het zaak dat reizigers daar zo min mogelijk van merken. Daarnaast zien wij er onder meer op toe dat alle transportmiddelen werken en dat de zonwering en de koeling het goed doen. Het is dus vooral onze taak ervoor te zorgen dat de passagiers op de luchthaven vanaf het inchecken tot aan het instappen in het vliegtuig een onbezorgd verblijf hebben.”

Energietransitie

Schiphol heeft de ambitie om op termijn een van de duurzaamste luchthavens van Europa te worden. Volgens Van Breugel is daarbij ook een cruciale rol voor Heijmans weggelegd, bijvoorbeeld op het gebied van energietransitie: “Neem nou de motoren in roltrappen, rolpaden en liften. Daarvoor kun je een energieverslindende motor toepassen, maar ook eentje die veel energiezuiniger is en toch dezelfde prestatie levert. Zo’n motor is weliswaar duurder, maar daarmee verlaag je uiteindelijk wel het energieverbruik van Schiphol, dus op de lange termijn is zo’n investering juist voordeliger én duurzamer. Op soortgelijke wijze zijn we nu aan het kijken hoe we het aantal bedrijfsuren van ketels en warmtekrachtkoppelingen, die nu nog op fossiele brandstoffen draaien, drastisch kunnen verlagen. Daarnaast denken we met Heijmans goed na hoe wij circulariteit in praktijk kunnen brengen – dus dat producten na gebruik worden hergebruikt in nieuwe projecten. Zo komt het geregeld voor dat wij op Schiphol glazen afscheidingswanden demonteren. Welnu, in plaats van die wanden als afval weg te gooien, hergebruiken wij ze in een nieuw project. Daarmee bespaar je de afvoerkosten van het gebruikte glas én hoeft er geen nieuw glas te worden gefabriceerd. Dat is circulariteit in optima forma!” Gevraagd naar hoe Schiphol er over pakweg vijf jaar uitziet, denkt Van Breugel dat het energieverbruik en de CO2-uitstoot op de luchthaven tegen die tijd drastisch zullen zijn verminderd. “De uiteindelijke missie van Schiphol, zoals ook verwoord in het Klimaatakkoord, is om een volledige emissieloze luchthaven te worden. Daarvoor hebben we nog een lange weg te gaan, maar met alle maatregelen die wij nu al nemen zijn wij wel op de goede weg.”

Hoewel Velox vooralsnog een invulling kan geven aan het personeelstekort, maakt Van Breugel zich over de toekomstige arbeidsmarkt toch wel wat zorgen: “Kijk, toen ik zo’n vijfentwintig jaar geleden op de arbeidsmarkt kwam, was er al sprake van een tekort aan technisch personeel. Nu zijn we vijfentwintig jaar verder, en dat tekort bestaat nog steeds. De huidige jeugd wil vaak niet meer in een technisch vak stappen, dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling. Om het tekort proberen op te lossen, hebben wij bij Heijmans bedrijfskundig opgeleide mensen laten omscholen naar een technisch beroep, om op die manier toch nog wat nieuwe instroom te creëren. Maar ik voorzie dat wij in de toekomst ook voor leidinggevende functies, zoals bijvoorbeeld werkvoorbereiders, steeds meer gebruik zullen moeten gaan maken van arbeidskrachten uit Oost-Europese landen. Die verschuiving in de arbeidsmarkt zie ik zeker gebeuren.”

Toekomstvisie op arbeidsmarkt

Momenteel wordt op Schiphol volop gewerkt aan de bouw van de A-pier, een 55.000 vierkante meter grote pier met acht gates. Nadat eind vorig jaar de afbouw van de A-pier niet verliep zoals verwacht doordat de samenwerking met bouwcombinatie Ballast-Nedam werd beëindigd, besloot Schiphol om een pakket met noodmaatregelen af te kondigen. “Gerard Geurtjens, Project Director van de nieuwe A-pier, heeft Heijmans in onze hoedanigheid van main contractor toen benaderd met de vraag om het probleem met de A-pier tijdelijk op te lossen”, zegt Marcel van Breugel. “Daarbij ging het met name om het wind- en waterdicht maken van de pier en deze zo te beschermen tegen weersinvloeden. Daarnaast helpen wij met ons projectenbureau om de A-pier te electrificeren en te klimatiseren.”

Heijmans biedt helpende hand
bij afbouw A-pier

MEER WETEN OVER OF BIJDRAGEN AAN
NEDERLANDSE LUCHTHAVENS?

“SCHIPHOL
IN 3D ZETTEN
IS EEN GROTE
UITDAGING”

BIM-MODELLEUR

PETER DE VREUGD

interview

Schiphol is continu in bedrijf. Voor de luchthaven is het daarom essentieel dat alle technische installaties zoals automatische deuren, liften en rolpaden altijd functioneren. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor Heijmans Services, verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van een groot gedeelte van het luchthavencomplex. De digitale 3D-modellen van BIM-modelleur Peter de Vreugd zijn daarbij onmisbaar.

MEER WETEN OVER OF BIJDRAGEN AAN
NEDERLANDSE LUCHTHAVENS?

Nu de coronacrisis zo goed als ten einde is, zit ook Schiphol weer in de lift. In het geval van Peter de Vreugd, sinds begin 2020 werkzaam bij Velox voor Heijmans, kan dat heel letterlijk worden opgevat. Want momenteel houdt de 45-jarige BIM-modelleur zich voornamelijk bezig met liften op Schiphol die hard aan vervanging toe zijn.
“Daarbij gaat het met name om goederenliften waar op drukke dagen meerdere honderden karretjes doorheen gaan om de winkels, de horeca en de diverse lounges op de luchthaven te bevoorraden”, legt Peter uit. “Vervolgens gaan die karretjes met retourproducten, zoals lege flesjes, door die liften weer terug naar de expeditiestraat. Het is dus altijd een komen en gaan van die karretjes door die goederenliften. Je begrijpt dat die goederenliften daarom voor Schiphol van essentieel belang zijn.”

Nu veel van de oude goederenliften aan vervanging toe zijn, is het aan Peter de taak om met name de liftschachten goed in beeld te brengen. “Maar daarvan bestaan vaak alleen maar oude archieftekeningen, of soms helemáál geen tekeningen. Daarom maken wij van die liftschachten een digitaal 3D-model. Dat doen wij door een 3D-scan van de schacht te maken, met als resultaat een zogeheten pointcloud, oftewel een puntenwolk. Vervolgens laden wij die pointcloud in ons modelleerprogramma waarbij alle contouren van de liftschacht tevoorschijn komen. Tot slot werken wij die pointcloud uit tot een BIM-model: een digitaal 3D-model van de liftschacht. Op die manier brengen wij de bestaande situatie in de liftschacht nauwkeurig in beeld. Dat laatste is onmisbaar voor de liftleverancier, want voor het plaatsen van een nieuwe lift luistert de maatvoering van de liftschacht en alle daarin aanwezige obstakels heel nauw.” 

Pointcloud