PROJECT OOSTENBURG

Amsterdam, nieuwe woonwijk binnen de ring, met een gemengd woningaanbod voor verschillende doelgroepen. Stoere, robuuste architectuur. 

beLuister hier
een fragment
van de podcast

“Een uitzonderlijk groot en complex project.” Zo noemt Wesly Verhaert, vestigingsdirecteur van Van Wijnen Heerhugowaard, de bouw van tien blokken met ruim 500 appartementen in Stadswerf Oostenburg in Amsterdam. “Op enig moment hadden we zeven blokken in uitvoering, en dus zeven projectteams aan het werk.”

Oostenburg in Amsterdam wordt een nieuwe woonwijk binnen de ring, met een gemengd woningaanbod voor verschillende doelgroepen. Stoere, robuuste architectuur – uitgevoerd met materialen als baksteen, beton, staal en aluminium – moet straks herinneren aan wat er voorheen was: industrie.  Van Wijnen Heerhugowaard bouwt in deze gebiedsontwikkeling tien blokken met in totaal ruim 500 appartementen voor opdrachtgevers VORM en Steenwell. “Wat het project voor ons bijzonder maakt, is dat we in een heel vroeg stadium zijn ingestapt. Er lag alleen nog maar een volumestudie en een beeldkwaliteitsplan van de architect. Vervolgens zijn wij er als bouwer bij betrokken geraakt. We hebben de adviseurs – architect, constructeur en installatie-adviseur -, die in opdracht van de opdrachtgever werken gecoördineerd en vervolgens de realisatie voor onze rekening genomen. Een soort design and build, kun je zeggen. 

'Binnenkort komt deze aflevering online. Abonneer je vast op Meesters in de Bouw op een van de bekende podcastkanalen."

vestingsdirecteur van
Van Wijnen

wesly verhaert

"De gelijktijdigheid van dit project is enorm"

Ingeleende mensen op het project zijn allemaal uitvoerder. “Wij zijn ver op het gebied van BIM en digitaal werken en ook een strak georganiseerd bedrijf. Daardoor werkt het inlenen van uitvoerders goed, maar het inlenen van projectleiders en werkvoorbereiders over het algemeen minder goed. 

Inleners worden deel van een projectteam. Dat bestaat altijd uit een projectleider, werkvoorbereider en een uitvoerder, met bij grote en/of complexe projecten vaak nog een assistent-uitvoerder en assistent-werkvoorbereider. “We zorgen er dan zoveel mogelijk voor dat er in dat groepje twee eigen mensen zijn. De derde persoon is dan een inlener die meewerkt met de twee mensen die vast in dienst zijn. En die dus weten hoe we bij Van Wijnen werken.”

UITVOERDERS

VASTE DIENSTVERBANDEN VERSUS INLENEN

De schaal van het project is voor de vestiging Heerhugowaard dermate groot, dat er extra personeel nodig was. “We zijn bij Van Wijnen van de vaste dienstverbanden -  werknemers in loondienst – en minder van het inlenen, maar op een project als Oostenburg is dat gewoon nodig. Het is voor ons een uitzonderlijk groot en complex project. We werken hier bijvoorbeeld met een logistiek uitvoerder. Wij hebben zelf geen logistiek uitvoerders in dienst, dus voor die functie lenen we iemand in.”

Daarnaast speelt de gelijktijdigheid van het project. “Die is enorm. Van de tien blokken zijn er inmiddels vijf opgeleverd, dus het bouwvolume neemt wat af, maar op enig moment waren er zeven blokken tegelijkertijd in uitvoering. Ook dat maakte dat we mensen zijn gaan inlenen. Toen ben ik met Kisito van Velox in contact gekomen.”

“Op een project als Oostenburg is flexibele inzet gewoon nodig” 

PERSONEELSTEKORT

Zoals alle bedrijven ziet ook Van Wijnen een schrijnend tekort aan vakmensen die het werk op de bouw moeten maken. “Er is geen nieuwe aanwas. Er zijn heel weinig jongeren die een opleiding voor timmerman volgen. We hebben relaties met alle opleidingsinstituten in Noord-Holland, maar er is weinig interesse voor. Op de bouwplaats zie je hetzelfde bij onderaannemers. Dat is wel een enorm groot probleem.”UTA-personeel: dat is een ander verhaal, zegt Verhaert. “Dat gaat goed. We hebben weleens vacatures, maar die hebben we altijd redelijk snel ingevuld. Hoe dat komt? Ik denk dat wij als Van Wijnen de laatste jaren een heel goede naam hebben gekregen. We stonden bekend als nieuwbouwwoningbouwer. Dat zijn we al heel lang niet meer en ik denk dat steeds meer mensen dat gaan zien. We doen echt heel aansprekende projecten.”
Dat geldt Van Wijnen-breed. “We zijn overgenomen door HAL Investments, we leggen de laatste hand aan een woningfabriek in Heerenveen waar we150 miljoen euro in investeren – echt uniek wat we daar doen! – en in 2008 zijn we volop gaan investeren in BIM, terwijl veel andere bedrijven gingen bezuinigen. Dat zijn een aantal ontwikkelingen die maken dat Van Wijnen bekend staat als een goede werkgever.”

Eigenlijk had hij nog niet eens zo veel ervaring als uitvoerder. Des te meer waardeert Joop Netten het dat hij eind 2021 van Velox het volledige vertrouwen kreeg om bij bouwbedrijf Van Wijnen aan de slag te gaan. En ook niet op het minste project, want Oostenburgereiland in Amsterdam is een toonbeeld van duurzaam bouwen.

Op Stadwerf Oostenburg, een locatie waar jarenlang dieselmotoren in elkaar werden gezet, verrijst momenteel een nieuwe, duurzame woonwijk, met ruim 550 appartementen in alle soorten en maten. Joop Netten is daarbij als uitvoerder met name verantwoordelijk voor een woonblok met vierentwintig huurappartementen en een semi-automatische stallingsgarage met daar bovenop een daktuin. 

uitvoerder

joop netten    

“Top dat Velox mij
het vertrouwen heeft gegeven”

Op Oostenburg ontstaat een gevarieerd leefgebied met een kleine ecologische footprint, helemaal in de geest van deze tijd, vervolgt Joop.
“Zo zijn alle gebouwen straks gasloos. Uiteraard voldoen zij ook aan de strengste eisen voor isolatie en luchtdichtheid. Op een deel van de gebouwen komen ook zonnepanelen die op de woningen worden aangesloten.” Inmiddels heeft Joop zijn project succesvol opgeleverd. “Telkens als ik mijn planning heb gehaald en een project zonder al te veel problemen is verlopen, geeft mij dat veel voldoening. Waar ik vooral trots op ben, is dat ik de stap van timmerman naar uitvoerder heb kunnen maken. Van 2006 tot 2009 heb ik bij het ROC/Revabo in Geldermalsen een bbl-opleiding tot timmerman gevolgd. Daarna heb ik jarenlang als zelfstandige timmerman gewerkt. Omdat ik graag hogerop wilde, ben ik in 2018 bij bouwbedrijf VORM begonnen als assistent uitvoerder. Op dat moment had ik nog nul komma nul ervaring als uitvoerder. Op een gegeven moment heeft mijn broer, die ook uitvoerder is, mij geadviseerd om eens contact op te nemen met Velox. Want mocht mijn contract met VORM aflopen, dan zou ik opnieuw zzp’er moeten worden. Het nadeel daarvan is dat je continu op zoek moet naar nieuwe opdrachtgevers en zelf moet zorgen voor continuïteit. Het fijne van Velox is dat zij dat allemaal voor je regelen en je in contact brengen met uitdagende projecten, waarvan Oostenburg een mooi voorbeeld is.”

VAN TIMMERMAN NAAR UITVOERDER

“De stallingsgarage is heel compact, maar biedt ruimte aan maar liefst 105 auto- en drie motorparkeerplaatsen, inclusief 28 plekken met elektrische laadpalen”, zegt de 33-jarige uitvoerder. “Het is een beweegbaar parkeersysteem met gebruikmaking van autoliften. Hierdoor worden er in vergelijking met een reguliere parkeergarage aanzienlijk meer parkeerplaatsen gerealiseerd. Dit soort innovatieve systemen zijn de toekomst, zeker in een stad als Amsterdam waar ruimte zeer schaars is.” 

“ik groei
nog elke dag” 

VRAGEN OF INTERESSE? BENIEUWD WAT VELOX VOOR JOU(W ORGANISATIE) KAN BETEKENEN?

Hoe ziet een typische werkdag van Joop eruit, willen we graag weten.
“Nadat ik ’s ochtends op de bouwplaats heb ingecheckt, neem ik eerst een heerlijk bakje koffie”, zegt Joop. “Daarna check ik mijn mailbox of er nog dringende zaken moeten worden geregeld om vervolgens een paar uurtjes naar buiten te gaan, om de bouwvakkers te controleren en te vragen of er nog eventuele tegenvallers zijn. Ondertussen stuur ik zo nodig ook nog onderaannemers zoals elektriciens en stukadoors aan. Ja, je moet dus wel iedereen goed in de gaten houden.”

Naar eigen zeggen is Joop een uitvoerder van het type ‘niet lullen, maar poetsen’. “Als het een keer tegenzit, bijvoorbeeld doordat er een vertraging in de planning optreedt, laat ik mij daardoor niet uit het veld slaan, maar ga ik zo snel mogelijk op zoek naar een oplossing. En ik groei nog elke dag. Als ik terugdenk aan mijn eerste werkdag als uitvoerder en kijk waar ik nu sta, dan kan ik zeggen dat ik mij in de afgelopen vier jaar heel sterk heb ontwikkeld”, klinkt het vol zelfvertrouwen. “Ik heb bewezen dat ik bestand ben tegen druk en snel kan schakelen; eigenschappen die essentieel zijn in dit vak. Ook collega-uitvoerders en projectleiders laten mij zo nu en dan weten dat ik het echt in mij heb. Voor mij is dat toch een soort bevestiging dat ik de juiste beroepskeuze heb gemaakt.” 

AMSTERDAM, NIEUWE WOONWIJK BINNEN DE RING, MET EEN GEMENGD WONINGAANBOD VOOR VERSCHILLENDE DOELGROEPEN. STOERE, ROBUUSTE ARCHITECTUUR.

PROJECT OOSTENBURG

beLuister hier
een fragment
van de podcast

"DE GELIJK-TIJDIGHEID 
VAN DIT 
PROJECT IS ENORM"

VESTINGSDIRECTEUR VAN
VAN WIJNEN

WESLY VERHAERT

“Een uitzonderlijk groot en complex project.” Zo noemt Wesly Verhaert, vestigingsdirecteur van Van Wijnen Heerhugowaard, de bouw van tien blokken met ruim 500 appartementen in Stadswerf Oostenburg in Amsterdam. “Op enig moment hadden we zeven blokken in uitvoering, en dus zeven projectteams aan het werk.”

Oostenburg in Amsterdam wordt een nieuwe woonwijk binnen de ring, met een gemengd woningaanbod voor verschillende doelgroepen. Stoere, robuuste architectuur – uitgevoerd met materialen als baksteen, beton, staal en aluminium – moet straks herinneren aan wat er voorheen was: industrie.  Van Wijnen Heerhugowaard bouwt in deze gebiedsontwikkeling tien blokken met in totaal ruim 500 appartementen voor opdrachtgevers VORM en Steenwell. “Wat het project voor ons bijzonder maakt, is dat we in een heel vroeg stadium zijn ingestapt. Er lag alleen nog maar een volumestudie en een beeldkwaliteitsplan van de architect. Vervolgens zijn wij er als bouwer bij betrokken geraakt. We hebben de adviseurs – architect, constructeur en installatie-adviseur -, die in opdracht van de opdrachtgever werken gecoördineerd en vervolgens de realisatie voor onze rekening genomen. Een soort design and build, kun je zeggen. 

'BINNENKORT KOMT DEZE AFLEVERING ONLINE. ABONNEER JE VAST OP MEESTERS IN DE BOUW OP EEN VAN DE BEKENDE PODCASTKANALEN."

Ingeleende mensen op het project zijn allemaal uitvoerder. “Wij zijn ver op het gebied van BIM en digitaal werken en ook een strak georganiseerd bedrijf. Daardoor werkt het inlenen van uitvoerders goed, maar het inlenen van projectleiders en werkvoorbereiders over het algemeen minder goed. 

Inleners worden deel van een projectteam. Dat bestaat altijd uit een projectleider, werkvoorbereider en een uitvoerder, met bij grote en/of complexe projecten vaak nog een assistent-uitvoerder en assistent-werkvoorbereider. “We zorgen er dan zoveel mogelijk voor dat er in dat groepje twee eigen mensen zijn. De derde persoon is dan een inlener die meewerkt met de twee mensen die vast in dienst zijn. En die dus weten hoe we bij Van Wijnen werken.”

UITVOERDERS

VASTE DIENSTVERBANDEN VERSUS INLENEN

De schaal van het project is voor de vestiging Heerhugowaard dermate groot, dat er extra personeel nodig was. “We zijn bij Van Wijnen van de vaste dienstverbanden -  werknemers in loondienst – en minder van het inlenen, maar op een project als Oostenburg is dat gewoon nodig. Het is voor ons een uitzonderlijk groot en complex project. We werken hier bijvoorbeeld met een logistiek uitvoerder. Wij hebben zelf geen logistiek uitvoerders in dienst, dus voor die functie lenen we iemand in.”

Daarnaast speelt de gelijktijdigheid van het project. “Die is enorm. Van de tien blokken zijn er inmiddels vijf opgeleverd, dus het bouwvolume neemt wat af, maar op enig moment waren er zeven blokken tegelijkertijd in uitvoering. Ook dat maakte dat we mensen zijn gaan inlenen. Toen ben ik met Kisito van Velox in contact gekomen.”

“Op een project als Oostenburg is flexibele inzet gewoon nodig” 

VRAGEN OF INTERESSE? BENIEUWD WAT VELOX VOOR JOU(W ORGANISATIE) KAN BETEKENEN?

PERSONEELSTEKORT

Zoals alle bedrijven ziet ook Van Wijnen een schrijnend tekort aan vakmensen die het werk op de bouw moeten maken. “Er is geen nieuwe aanwas. Er zijn heel weinig jongeren die een opleiding voor timmerman volgen. We hebben relaties met alle opleidingsinstituten in Noord-Holland, maar er is weinig interesse voor. Op de bouwplaats zie je hetzelfde bij onderaannemers. Dat is wel een enorm groot probleem.”UTA-personeel: dat is een ander verhaal, zegt Verhaert. “Dat gaat goed. We hebben weleens vacatures, maar die hebben we altijd redelijk snel ingevuld. Hoe dat komt? Ik denk dat wij als Van Wijnen de laatste jaren een heel goede naam hebben gekregen. We stonden bekend als nieuwbouwwoningbouwer. Dat zijn we al heel lang niet meer en ik denk dat steeds meer mensen dat gaan zien. We doen echt heel aansprekende projecten.”
Dat geldt Van Wijnen-breed. “We zijn overgenomen door HAL Investments, we leggen de laatste hand aan een woningfabriek in Heerenveen waar we150 miljoen euro in investeren – echt uniek wat we daar doen! – en in 2008 zijn we volop gaan investeren in BIM, terwijl veel andere bedrijven gingen bezuinigen. Dat zijn een aantal ontwikkelingen die maken dat Van Wijnen bekend staat als een goede werkgever.”

“TOP DAT 
VELOX MIJ HET VERTROUWEN 
HEEFT GEGEVEN”

UITVOERDER

JOOP NETTEN

Eigenlijk had hij nog niet eens zo veel ervaring als uitvoerder. Des te meer waardeert Joop Netten het dat hij eind 2021 van Velox het volledige vertrouwen kreeg om bij bouwbedrijf Van Wijnen aan de slag te gaan. En ook niet op het minste project, want Oostenburgereiland in Amsterdam is een toonbeeld van duurzaam bouwen.

Op Stadwerf Oostenburg, een locatie waar jarenlang dieselmotoren in elkaar werden gezet, verrijst momenteel een nieuwe, duurzame woonwijk, met ruim 550 appartementen in alle soorten en maten. Joop Netten is daarbij als uitvoerder met name verantwoordelijk voor een woonblok met vierentwintig huurappartementen en een semi-automatische stallingsgarage met daar bovenop een daktuin. 

Op Oostenburg ontstaat een gevarieerd leefgebied met een kleine ecologische footprint, helemaal in de geest van deze tijd, vervolgt Joop.
“Zo zijn alle gebouwen straks gasloos. Uiteraard voldoen zij ook aan de strengste eisen voor isolatie en luchtdichtheid. Op een deel van de gebouwen komen ook zonnepanelen die op de woningen worden aangesloten.” Inmiddels heeft Joop zijn project succesvol opgeleverd. “Telkens als ik mijn planning heb gehaald en een project zonder al te veel problemen is verlopen, geeft mij dat veel voldoening. Waar ik vooral trots op ben, is dat ik de stap van timmerman naar uitvoerder heb kunnen maken. Van 2006 tot 2009 heb ik bij het ROC/Revabo in Geldermalsen een bbl-opleiding tot timmerman gevolgd. Daarna heb ik jarenlang als zelfstandige timmerman gewerkt. Omdat ik graag hogerop wilde, ben ik in 2018 bij bouwbedrijf VORM begonnen als assistent uitvoerder. Op dat moment had ik nog nul komma nul ervaring als uitvoerder. Op een gegeven moment heeft mijn broer, die ook uitvoerder is, mij geadviseerd om eens contact op te nemen met Velox. Want mocht mijn contract met VORM aflopen, dan zou ik opnieuw zzp’er moeten worden. Het nadeel daarvan is dat je continu op zoek moet naar nieuwe opdrachtgevers en zelf moet zorgen voor continuïteit. Het fijne van Velox is dat zij dat allemaal voor je regelen en je in contact brengen met uitdagende projecten, waarvan Oostenburg een mooi voorbeeld is.”

VAN TIMMERMAN NAAR UITVOERDER

“ik groei
nog elke dag” 

“De stallingsgarage is heel compact, maar biedt ruimte aan maar liefst 105 auto- en drie motorparkeerplaatsen, inclusief 28 plekken met elektrische laadpalen”, zegt de 33-jarige uitvoerder. “Het is een beweegbaar parkeersysteem met gebruikmaking van autoliften. Hierdoor worden er in vergelijking met een reguliere parkeergarage aanzienlijk meer parkeerplaatsen gerealiseerd. Dit soort innovatieve systemen zijn de toekomst, zeker in een stad als Amsterdam waar ruimte zeer schaars is.” 

ZELFVERTROUWEN

Hoe ziet een typische werkdag van Joop eruit, willen we graag weten.
“Nadat ik ’s ochtends op de bouwplaats heb ingecheckt, neem ik eerst een heerlijk bakje koffie”, zegt Joop. “Daarna check ik mijn mailbox of er nog dringende zaken moeten worden geregeld om vervolgens een paar uurtjes naar buiten te gaan, om de bouwvakkers te controleren en te vragen of er nog eventuele tegenvallers zijn. Ondertussen stuur ik zo nodig ook nog onderaannemers zoals elektriciens en stukadoors aan. Ja, je moet dus wel iedereen goed in de gaten houden.”

Naar eigen zeggen is Joop een uitvoerder van het type ‘niet lullen, maar poetsen’. “Als het een keer tegenzit, bijvoorbeeld doordat er een vertraging in de planning optreedt, laat ik mij daardoor niet uit het veld slaan, maar ga ik zo snel mogelijk op zoek naar een oplossing. En ik groei nog elke dag. Als ik terugdenk aan mijn eerste werkdag als uitvoerder en kijk waar ik nu sta, dan kan ik zeggen dat ik mij in de afgelopen vier jaar heel sterk heb ontwikkeld”, klinkt het vol zelfvertrouwen. “Ik heb bewezen dat ik bestand ben tegen druk en snel kan schakelen; eigenschappen die essentieel zijn in dit vak. Ook collega-uitvoerders en projectleiders laten mij zo nu en dan weten dat ik het echt in mij heb. Voor mij is dat toch een soort bevestiging dat ik de juiste beroepskeuze heb gemaakt.” 

waardering
voor velox

HOE ERVAART JOOP NETTEN HET WERKEN VOOR VELOX?
“Ik waardeer het vooral dat Velox mij, ondanks mijn nog niet zo lange ervaring als uitvoerder, de kans heeft gegeven om mij bij Van Wijnen te gaan bewijzen”, vertelt hij. “In het verleden heb ik ook weleens andere projectbureaus benaderd, maar daarbij had ik vaak het gevoel dat ze mij niet zo serieus namen. Velox heeft mij wel het vertrouwen gegeven door met mij in zee te gaan, dat vind ik top! Ook word ik door mijn contactpersoon geregeld gebeld hoe het gaat. Die grote betrokkenheid spreekt mij zeer aan.”

VRAGEN OF INTERESSE? BENIEUWD WAT VELOX VOOR JOU(W ORGANISATIE) KAN BETEKENEN?