WERKEN BIJ
VELOX

VRAGEN OF INTERESSE? BENIEUWD WAT VELOX VOOR JOU(W ORGANISATIE) KAN BETEKENEN?

beLuister hier
een fragment
van de podcast

“Beluister deel twee van dit interview in de vorm van een podcast.”

Bouwen kreeg Erwin Snijders (32) met de paplepel ingegoten. Zijn vader werkte onder meer als werkvoorbereider en projectleider in de bouw en nam hem als 9-jarig jochie altijd mee naar bouwplaatsen. En in hun vrije tijd zetten ze graag samen speelgoed, waterraketten en zelfs hele carports in elkaar. Ruim twee decennia later is er veel veranderd in het leven van de Werkvoorbereider uit Huizen, maar nog steeds draait het voor een groot deel om bouwen.

Toch begon Snijders’ loopbaan niet in de bouw. Hij rondde VMBO, MTS+ en een HBO-studie bouwkunde succesvol af, maar verliet de schoolbanken midden in de bouwcrisis, in 2012. Dus begon hij parttime als ‘operator’ bij een bedrijf dat de logistieke afhandeling voor Wehkamp verzorgde. “Achteraf waren die twee ‘verloren’ jaren een heel goede leerschool, vooral in warehouse management,” vertelt hij. “Heel nuttig, vooral nu we in de bouw steeds vaker op een postzegel moeten werken en just-in-time leveren de norm is.’

BOUWEN EN LOGISTIEK

beLuister hier
een fragment
van de podcast

“Beluister deel twee van dit interview
in de vorm van een podcast.”

Embedly: https://kuula.co/post/NMBGV?logo=1&info=1&fs=1&vr=0&sd=1&thumbs=1

Toen de samenwerking tussen Schiphol en Ballast Nedam vorig najaar op zijn eind begon te lopen, koos Snijders voor een time-out van drie maanden. “Mijn vrouw zou een maand later gaan bevallen van onze jongste zoon, en onze oudste was bijna twee. Er was thuis dus genoeg te doen. De werk-privébalans is belangrijk voor me.” 

Er was ook tijd om na te denken over een volgende stap. In deze drukke levensfase zou dat “een pas op de plaats” moeten zijn, bedacht Snijders. Een mooi project dat wel creativiteit vroeg, maar weinig avondwerk. “Velox heeft goed ingespeeld op mijn vraag. Ze keken ook naar mij als persoon en stelden me voor aan Dura Vermeer. ‘’Na het kennismakingsgesprek was ik meteen enthousiast.”

TIME-OUT

Het A-pier project gaf Snijders een werkervaring die hij nooit had willen missen. “Het aantal partners, opdrachtgevers en stakeholders was zo groot: van bewaking en Koninklijke marechaussee tot catering en uitbaters.” Maar ook de hoogwaardige materialen en de internationale samenwerking maakten het boeiend. “Ik werkte met Turkse en Portugese collega’s, dan moet je de correcte Engelse vaktermen vinden. In zoiets bijt ik me graag vast.” 

Na een jaar kreeg hij de mogelijkheid om ‘package manager’ te worden voor de afbouw van de pier. Die kans greep Snijders met beide handen aan. In die rol gaf hij leiding aan vijf werkvoorbereiders. “Ik leerde om de grote taken voor het team behapbaar te maken door ze in kleine blokjes op te delen, zodat we gecontroleerd en stapje voor stapje tot het eindresultaat konden komen.”

PACKAGE MANAGER AFBOUW

UTILITEIT

In 2014 kon hij wel als Werkvoorbereider aan de slag, bij bouwer en ontwikkelaar Trebbe. Ook dit was een goede leerschool. Hij maakte kennis met veel typen projecten, van woningen en appartementen tot renovaties en utiliteitsbouw. Snijders: “De utiliteitsbouw trok mij het meeste. Unieke complexe projecten waarin creativiteit wordt gevraagd.” Na vijf jaar bij familiebedrijf Trebbe begon het te kriebelen. Hij wilde groter, uitdagender. En hij wist dat Ballast Nedam op Schiphol aan het bouwen was aan een nieuwe duurzame A-pier. “Ik heb toen bewust contact gezocht met Velox om op dat project te komen. Met succes.”

“Het imago van de bouw klopt niet meer met de werkelijkheid” 

Erwin Snijders houdt van een mooie werkplek, een goede werksfeer en uitdagende, mooie projecten. Bij Velox is hij sinds 2019 werkzaam op zulke projecten: de A-pier van Schiphol en Rembrandt Park One. De visie van een bouwer van de nieuwe generatie op het vak.

“IK VOEL ME EEN VAN HEN”

beLuister hier
een fragment
van de podcast

'Binnenkort komt deze aflevering online. Abonneer je vast op Meesters in de Bouw op een van de bekende podcastkanalen."

De nu 41-jarige Karim Khallouki is al sinds 2004 werkzaam als werkvoorbereider. Na zijn studie HTS Bouwkunde deed Karim Khallouki ervaring op bij diverse gerenommeerde bouwbedrijven, achtereenvolgens bij Dura Vermeer, Heijmans en Volker Wessels. Daarna belandde hij bij Ballast Nedam op de A-pier op Schiphol. “Dat is het project waar ik nog steeds het meest trots op ben, omdat het zo aansprekend, internationaal, groot en uitdagend is”, zegt Karim. Maar ook bij Velox, waarvoor hij momenteel bij Strukton actief is, werkt hij naar eigen zeggen met veel plezier. “Voor mij is het de allereerste keer dat ik met een projectbureau werk, en dat bevalt prima”, besluit Karim.

Karims loopbaan
in vogelvlucht

Tekeningen controleren, onderaannemers contracteren, overleggen met installateurs, en bouwmaterialen inkopen. Dat zijn zo ongeveer de belangrijkste taken van een werkvoorbereider. Kortom, ervoor zorgen dat alles in goede banen wordt geleid. Maar wanneer Karim ’s ochtends de bouwkeet op het Nikhef-terrein binnenstapt, weet hij nooit precies hoe zijn dag eruit gaat zien. “Je kunt van tevoren wel een heel to do-lijstje maken, maar in de praktijk komen er meestal toch weer van allerlei andere dringende zaken tussen die meteen moeten worden uitgezocht of opgelost. Want doe je dat niet, dan ligt het werk stil en kunnen ze buiten niet verder”, verduidelijkt Karim. “Zo komt het weleens voor dat ik ’s ochtends om half zeven even een offerte wil beoordelen, maar dat ik daar aan het einde van de werkdag nog steeds niet aan toe ben gekomen. Maar die afwisseling maakt het ook juist zo boeiend. Geen enkele dag is hetzelfde. Voor dit werk moet je heel flexibel zijn, als werkvoorbereider ben je een echte spin in het web.” En als een project binnen planning en budget wordt bereikt, is Karim alle hectiek ook zo weer vergeten. “Als ik het daarnaast samen met mijn directe collega’s in de bouwkeet ook nog gezellig heb gehad en we gelachen hebben, heb ik mijn doel bereikt. Gelukkig hebben wij wat een goede werksfeer betreft bij Strukton helemaal niets te klagen!”

Spin in het web

“GEEN 
ENKELE DAG 
IS HETZELFDE”

VRAGEN OF INTERESSE? BENIEUWD WAT VELOX VOOR JOU(W ORGANISATIE) KAN BETEKENEN?

Het bijzondere van dit renovatieproject is volgens Karim vooral dat het gebouw gedurende de werkzaamheden gewoon in gebruik blijft. “Dat maakt zo’n renovatie een grote logistieke puzzel en uitdaging. Zo verhuizen afdelingen en medewerkers tijdelijk naar andere plekken in het gebouw of naar een gebouw in de buurt. Maar het werk van degenen die wel op Nikhef moeten zijn, gaat zoveel mogelijk door. De uitdaging voor ons is daarbij om de werkzaamheden dusdanig in te plannen dat de mensen die op kantoor werken daarvan zo weinig mogelijk overlast ondervinden.”

Logistieke puzzel

Gevel en entreehal

De renovatie van het Nikhef-instituut, een ontwerp van onder andere Deerns, gebeurt in verschillende fases. “Daarbij wordt het hele gebouw grondig aangepakt, zodat het qua uitstraling en functionaliteit weer past bij het baanbrekende onderzoek dat er plaatsvindt”, legt Karim uit.  “Zo komen er aan de buitengevel nieuwe zonweringen, antracieten kozijnen en de betonbanden worden grijs geschilderd. Een belangrijke bouwfase waarbij ikzelf nauw betrokken ben, is de verplaatsing van de entree naar de zuidzijde van het gebouw. Hier komt een hoge en brede glazen pui met daarin een deur en draaideur, waardoor een ruime entreehal met veel daglicht ontstaat. Uiteindelijk ontstaat er zo een mooi en toekomstbestendig gebouw waar alle medewerkers graag naartoe komen en dat minstens twintig jaar mee kan.”

Op Nikhef, het Nationaal Instituut voor subatomaire fysica in Amsterdam, doen wetenschappers onderzoek naar de elementaire bouwstenen van ons universum. Over bouwstenen gesproken: daar weet ook Karim Khallouki alles van. Als werkvoorbereider via Velox voor bouwbedrijf Strukton is hij nauw betrokken bij de grootschalige renovatie van Nikhef.

Op een met hekken afgesloten terrein naast het Nikhef-complex op het Science Park in Amsterdam staat een grote witte bouwkeet met twee verdiepingen. Sinds mei 2021, toen de renovatie van het Nikhef-gebouw van start ging, zijn hier tientallen mensen van bouwteampartner Strukton aan het werk. Onder hen ook Karim Khallouki. De 41-jarige werkvoorbereider werkt bij Velox voor Strukton. “Voorheen was ik als zzp’er voor Ballast Nedam werkzaam op de A-pier op Schiphol. Daar werkten ook mensen van Velox”, zegt Karim. “Toen op gegeven moment het contract van Ballast Nedam met Schiphol werd beëindigd, ben ook ik met Velox in gesprek gekomen. Ze boden mij aan om voor mij op zoek te gaan naar een nieuwe opdrachtgever. Dat vond ik prima. Zo is het eigenlijk gekomen.”

VELOX
WERKEN BIJ

VRAGEN OF INTERESSE? BENIEUWD WAT VELOX VOOR JOU(W ORGANISATIE) KAN BETEKENEN?

Toen de samenwerking tussen Schiphol en Ballast Nedam vorig najaar op zijn eind begon te lopen, koos Snijders voor een time-out van drie maanden. “Mijn vrouw zou een maand later gaan bevallen van onze jongste zoon, en onze oudste was bijna twee. Er was thuis dus genoeg te doen. De werk-privébalans is belangrijk voor me.” 

Er was ook tijd om na te denken over een volgende stap. In deze drukke levensfase zou dat “een pas op de plaats” moeten zijn, bedacht Snijders. Een mooi project dat wel creativiteit vroeg, maar weinig avondwerk. “Velox heeft goed ingespeeld op mijn vraag. Ze keken ook naar mij als persoon en stelden me voor aan Dura Vermeer. ‘’Na het kennismakingsgesprek was ik meteen enthousiast.”

TIME-OUT

Het A-pier project gaf Snijders een werkervaring die hij nooit had willen missen. “Het aantal partners, opdrachtgevers en stakeholders was zo groot: van bewaking en Koninklijke marechaussee tot catering en uitbaters.” Maar ook de hoogwaardige materialen en de internationale samenwerking maakten het boeiend. “Ik werkte met Turkse en Portugese collega’s, dan moet je de correcte Engelse vaktermen vinden. In zoiets bijt ik me graag vast.” 

Na een jaar kreeg hij de mogelijkheid om ‘package manager’ te worden voor de afbouw van de pier. Die kans greep Snijders met beide handen aan. In die rol gaf hij leiding aan vijf werkvoorbereiders. “Ik leerde om de grote taken voor het team behapbaar te maken door ze in kleine blokjes op te delen, zodat we gecontroleerd en stapje voor stapje tot het eindresultaat konden komen.”

PACKAGE MANAGER AFBOUW

UTILITEIT

In 2014 kon hij wel als Werkvoorbereider aan de slag, bij bouwer en ontwikkelaar Trebbe. Ook dit was een goede leerschool. Hij maakte kennis met veel typen projecten, van woningen en appartementen tot renovaties en utiliteitsbouw. Snijders: “De utiliteitsbouw trok mij het meeste. Unieke complexe projecten waarin creativiteit wordt gevraagd.” Na vijf jaar bij familiebedrijf Trebbe begon het te kriebelen. Hij wilde groter, uitdagender. En hij wist dat Ballast Nedam op Schiphol aan het bouwen was aan een nieuwe duurzame A-pier. “Ik heb toen bewust contact gezocht met Velox om op dat project te komen. Met succes.”

“Het imago van de bouw klopt niet meer met de werkelijkheid” 

beLuister hier
een fragment
van de podcast

“BELUISTER DEEL TWEE VAN DIT INTERVIEW
IN DE VORM VAN EEN PODCAST.”

Bouwen kreeg Erwin Snijders (32) met de paplepel ingegoten. Zijn vader werkte onder meer als werkvoorbereider en projectleider in de bouw en nam hem als 9-jarig jochie altijd mee naar bouwplaatsen. En in hun vrije tijd zetten ze graag samen speelgoed, waterraketten en zelfs hele carports in elkaar. Ruim twee decennia later is er veel veranderd in het leven van de Werkvoorbereider uit Huizen, maar nog steeds draait het voor een groot deel om bouwen.

Toch begon Snijders’ loopbaan niet in de bouw. Hij rondde VMBO, MTS+ en een HBO-studie bouwkunde succesvol af, maar verliet de schoolbanken midden in de bouwcrisis, in 2012. Dus begon hij parttime als ‘operator’ bij een bedrijf dat de logistieke afhandeling voor Wehkamp verzorgde. “Achteraf waren die twee ‘verloren’ jaren een heel goede leerschool, vooral in warehouse management,” vertelt hij. “Heel nuttig, vooral nu we in de bouw steeds vaker op een postzegel moeten werken en just-in-time leveren de norm is.’

BOUWEN EN LOGISTIEK

Erwin Snijders houdt van een mooie werkplek, een goede werksfeer en uitdagende, mooie projecten. Bij Velox is hij sinds 2019 werkzaam op zulke projecten: de A-pier van Schiphol en Rembrandt Park One.
De visie van een bouwer van de nieuwe generatie op het vak.

“IK VOEL ME EEN VAN HEN”

VRAGEN OF INTERESSE? BENIEUWD WAT VELOX VOOR JOU(W ORGANISATIE) KAN BETEKENEN?

De nu 41-jarige Karim Khallouki is al sinds 2004 werkzaam als werkvoorbereider. Na zijn studie HTS Bouwkunde deed Karim Khallouki ervaring op bij diverse gerenommeerde bouwbedrijven, achtereenvolgens bij Dura Vermeer, Heijmans en Volker Wessels. Daarna belandde hij bij Ballast Nedam op de A-pier op Schiphol. “Dat is het project waar ik nog steeds het meest trots op ben, omdat het zo aansprekend, internationaal, groot en uitdagend is”, zegt Karim. Maar ook bij Velox, waarvoor hij momenteel bij Strukton actief is, werkt hij naar eigen zeggen met veel plezier. “Voor mij is het de allereerste keer dat ik met een projectbureau werk, en dat bevalt prima”, besluit Karim.

Karims loopbaan
in vogelvlucht

Tekeningen controleren, onderaannemers contracteren, overleggen met installateurs, en bouwmaterialen inkopen. Dat zijn zo ongeveer de belangrijkste taken van een werkvoorbereider. Kortom, ervoor zorgen dat alles in goede banen wordt geleid. Maar wanneer Karim ’s ochtends de bouwkeet op het Nikhef-terrein binnenstapt, weet hij nooit precies hoe zijn dag eruit gaat zien. “Je kunt van tevoren wel een heel to do-lijstje maken, maar in de praktijk komen er meestal toch weer van allerlei andere dringende zaken tussen die meteen moeten worden uitgezocht of opgelost. Want doe je dat niet, dan ligt het werk stil en kunnen ze buiten niet verder”, verduidelijkt Karim. “Zo komt het weleens voor dat ik ’s ochtends om half zeven even een offerte wil beoordelen, maar dat ik daar aan het einde van de werkdag nog steeds niet aan toe ben gekomen. Maar die afwisseling maakt het ook juist zo boeiend. Geen enkele dag is hetzelfde. Voor dit werk moet je heel flexibel zijn, als werkvoorbereider ben je een echte spin in het web.” En als een project binnen planning en budget wordt bereikt, is Karim alle hectiek ook zo weer vergeten. “Als ik het daarnaast samen met mijn directe collega’s in de bouwkeet ook nog gezellig heb gehad en we gelachen hebben, heb ik mijn doel bereikt. Gelukkig hebben wij wat een goede werksfeer betreft bij Strukton helemaal niets te klagen!”

Spin in het web

Gevel en entreehal

De renovatie van het Nikhef-instituut, een ontwerp van onder andere Deerns, gebeurt in verschillende fases. “Daarbij wordt het hele gebouw grondig aangepakt, zodat het qua uitstraling en functionaliteit weer past bij het baanbrekende onderzoek dat er plaatsvindt”, legt Karim uit.  “Zo komen er aan de buitengevel nieuwe zonweringen, antracieten kozijnen en de betonbanden worden grijs geschilderd. Een belangrijke bouwfase waarbij ikzelf nauw betrokken ben, is de verplaatsing van de entree naar de zuidzijde van het gebouw. Hier komt een hoge en brede glazen pui met daarin een deur en draaideur, waardoor een ruime entreehal met veel daglicht ontstaat. Uiteindelijk ontstaat er zo een mooi en toekomstbestendig gebouw waar alle medewerkers graag naartoe komen en dat minstens twintig jaar mee kan.”

Het bijzondere van dit renovatieproject is volgens Karim vooral dat het gebouw gedurende de werkzaamheden gewoon in gebruik blijft. “Dat maakt zo’n renovatie een grote logistieke puzzel en uitdaging. Zo verhuizen afdelingen en medewerkers tijdelijk naar andere plekken in het gebouw of naar een gebouw in de buurt. Maar het werk van degenen die wel op Nikhef moeten zijn, gaat zoveel mogelijk door. De uitdaging voor ons is daarbij om de werkzaamheden dusdanig in te plannen dat de mensen die op kantoor werken daarvan zo weinig mogelijk overlast ondervinden.”

Logistieke puzzel

beLuister hier
een fragment
van de podcast

Op een met hekken afgesloten terrein naast het Nikhef-complex op het Science Park in Amsterdam staat een grote witte bouwkeet met twee verdiepingen. Sinds mei 2021, toen de renovatie van het Nikhef-gebouw van start ging, zijn hier tientallen mensen van bouwteampartner Strukton aan het werk. Onder hen ook Karim Khallouki. De 41-jarige werkvoorbereider werkt bij Velox voor Strukton. “Voorheen was ik als zzp’er voor Ballast Nedam werkzaam op de A-pier op Schiphol. Daar werkten ook mensen van Velox”, zegt Karim. “Toen op gegeven moment het contract van Ballast Nedam met Schiphol werd beëindigd, ben ook ik met Velox in gesprek gekomen. Ze boden mij aan om voor mij op zoek te gaan naar een nieuwe opdrachtgever. Dat vond ik prima. Zo is het eigenlijk gekomen.”

Op Nikhef, het Nationaal Instituut voor subatomaire fysica in Amsterdam, doen wetenschappers onderzoek naar de elementaire bouwstenen van ons universum. Over bouwstenen gesproken: daar weet ook Karim Khallouki alles van. Als werkvoorbereider via Velox voor bouwbedrijf Strukton is hij nauw betrokken bij de grootschalige renovatie van Nikhef.

“GEEN ENKELE DAG 
IS HETZELFDE”

'BINNENKORT KOMT DEZE AFLEVERING ONLINE. ABONNEER JE VAST OP MEESTERS IN DE BOUW OP EEN VAN DE BEKENDE PODCASTKANALEN."