Adel Al-Robayi is werktuigbouwkundig engineer in hart en nieren. Zijn stelregel: hoe complexer, hoe beter. De zzp’er is via Velox actief op een project waarin hij zijn ei helemaal kwijt kan: The Pulse Amsterdam.

interview

werktuigbouwkundig Engineer

Adel Al-Robayi

“Engineering
is mijn hobby”

WERKEN BIJ
VELOX
“Ik zei tegen mezelf: ‘Ik ga mezelf gewoon bewijzen'"

BIJZONDERE UITDAGINGEN

De bijzondere uitdagingen bij The Pulse Amsterdam zitten onder meer in de beperkte fysieke ruimte in het gebouw. “De installaties moeten heel strak worden ingepast, het is echt krap,”  zegt Al-Robayi daarover. De tweede uitdaging: een summier bestek. “Veel details zijn nog niet ingevuld. Eventuele problemen komen pas naar voren op het moment dat de constructeur of de ontwerpers van de installaties het bestek gaan uitwerken.”

Een voorbeeld uit de praktijk: de constructeur ontwerpt een extra dikke vloer boven een kantoorruimte met een verlaagd plafond. Die dikkere vloer stond niet in het ontwerp, maar de kantoorruimte eronder mag omwille van de beleving niet lager worden. “Dus wordt de ruimte voor de installaties boven het plafond een stuk krapper,” vertelt hij. “Om die puzzel op te lossen, heb ik onder meer voorgesteld om het luchtkanaal te splitsen in twee smalle kanalen, leidingen op te schuiven en de sprinklerleiding door sparingen in de balken te laten lopen. Het voorstel is nu voor 99 procent rond.”

“Dat is een van de 
voordelen van Velox:
ze hebben goede
contacten” 

begin bouw: Derde kwartaal 2021
VERWACHTE OPLEVERING: 2024
Omvang: 70 miljoen
Oppervlakte: 61.611 m2
Locatie : Amsterdam Zuidas

The Pulse aan de Zuidas hoopt een WELL Gold en BREEAM Outstanding certificering binnen te halen. Duurzaam, zelfvoorzienend en energieneutraal.

THE PULSE

in het kort

zelfvoorzienend
en energieneutraal.

Over de samenwerking binnen het Amsterdamse project is Al-Robayi zeer te spreken. “We werken in een team van acht mensen dat verantwoordelijk is voor alle installaties in het gebouw. Naast de projectmanager en de projectleider van Bosman allemaal inleners, net als ik. Stuk voor stuk ervaren mensen die goed werk leveren. En er is een heel prettige sfeer. Als je bijvoorbeeld een keer een probleem hebt, dan kun je gewoon alles vragen. Echt perfect.”

De Lead Engineer kan in het project goed zijn ei kwijt. Met een woontoren van 22 verdiepingen, een kantoor van 24 verdiepingen en een verbindend gedeelte met horeca, retail, woningen en een bioscoop met negen zalen biedt het hem meer dan voldoende complexiteit. “De combinatie van verschillende functies maakt het afwisselend en uitdagend."

PERFECTE SAMENWERKING

Via een uitzendbureau kon Al-Robayi bij BAM aan de slag als Aankomend Tekenaar. Vanaf dat moment ging het snel. Hij doorliep bij BAM alle stadia tot aan Specialist Engineering. Hij kreeg de kans om door te groeien, onder meer via MIT-opleidingen en cursussen op het gebied van hydraulische schakelingen en projectmanagement. En door het uitvoeren van interessante grote projecten, zoals de nieuwbouw van het Erasmus MC in Rotterdam. “Daar heb ik viereneenhalf jaar aan gewerkt,” vertelt hij. “Een ziekenhuis heeft zo veel verschillende installaties, dat was een bijzondere uitdaging.”

In 2019 lonkte de vrijheid van het ondernemerschap. “Als zzp’er kan ik zelf de projecten kiezen, dat vind ik fijn,” zegt hij. “Ik kies puur op inhoud, op het project. Niet op de tarieven of de reistijd. Het is ook niet mijn ambitie om projectleider of manager te zijn. Engineering is mijn hobby. Hoe moeilijker, hoe interessanter.”

Na het aflopen van zijn eerste opdracht als zzp’er - de Galaxy Tower in Utrecht, voor Homij - ging Al-Robayi met Velox om de tafel. “Er was eerder al een prettig contact opgebouwd. Ze presenteerden mij nu een paar verschillende opties en ik kon het project kiezen dat mij het meest aansprak: The Pulse Amsterdam. Dat is een van de voordelen van Velox: ze hebben goede contacten. Daardoor kom ik gemakkelijker binnen op aantrekkelijke projecten, zeker omdat ik nog niet zo lang als zelfstandige aan de slag ben.” 

DOORGROEIEN

VRAGEN OF INTERESSE? BENIEUWD WAT VELOX VOOR JOU(W ORGANISATIE) KAN BETEKENEN?

Om te beschrijven welke kwaliteiten nodig zijn om zulke uitdagingen te lijf te gaan, moet Al-Robayi even nadenken. “Door de combinatie van opleiding, ervaring en 3D-inzicht kun je simpele en goedkopere oplossingen bedenken. Het helpt om snel mogelijkheden en onmogelijkheden te zien. En ik kan met tekeningen en doorsnedes goed uitleggen waarom iets wel of niet mogelijk is.” Kwaliteiten die vier decennia geleden, op een heel andere plek, al hielpen om de meest uitdagende technische kunststukjes te realiseren.

KUNSTSTUKJES

De weg die Al-Robayi aflegde naar zijn huidige functie is niet de meest gebruikelijke. Op de lagere school in Irak was hij een goede leerling die in zijn vrijetijd het liefst bezig was met modelvliegtuigjes. Vanaf zijn twaalfde bouwde hij samen met zijn broer verscheidene modellen van balsahout. Urenlang waren de twee in de weer met het vertalen van platte tekeningen naar realistische driedimensionale vliegtuigmodellen. Met de modellen deden ze ook mee aan georganiseerde wedstrijden (‘luchtgevechten’) met andere tieners. “In totaal hebben we meer dan vijftien gemaakt. De laatste twee, een zweefvliegtuig en een biplane met motor, hadden een romp van een meter lang en nog langere vleugels,” vertelt hij. “Misschien legde deze hobby wel de kiem voor mijn latere werkzame leven.”

In 1999 kwam hij naar Nederland met een ingenieursdiploma Werktuigbouwkunde van de Technische Universiteit van Bagdad op zak. Een nieuwe start in een nieuw land. “Dat betekende: leren, leren en nog eens leren’,” vertelt hij. “Vanaf de derde dag in Nederland leerde ik de taal. En in mijn werk moest ik niet meteen te veeleisend zijn, bedacht ik. Ik zei tegen mezelf: ‘Ik ga mezelf gewoon bewijzen, de manier van werken leren kennen’.”

MODELVLIEGTUIGJES

SPIN IN HET WEB

Sinds februari 2021 werkt Adel Al-Robayi (50) via Velox voor Bosman Bedrijven aan de werktuigkundige installaties van The Pulse Amsterdam. Als Lead Engineer coördineert hij het werk van de vijf partners die verantwoordelijk zijn voor luchtkwaliteit, sanitair, sprinklerinstallaties, de klimaatplafonds en de ventilatie van de parkeergarage. Daarnaast staat hij zelf aan de lat voor ontwerp en realisatie van de klimaatinstallaties.

“Als spin in het web maak ik coördinatietekeningen voor alle W-installaties,” zegt de Hagenaar van Iraakse komaf. “Ik voed de partners met informatie op basis waarvan zij hun installaties detailleren en modelleren. Die uitwerkingen controleer ik en stuur ik eventueel bij voordat ze ter goedkeuring naar de klant gaan.”

Aan de Zuidas, tussen de A10 en de sportvelden van SC Buitenveldert, verrijst de komende jaren The Pulse Amsterdam: een multifunctioneel complex bestaande uit twee hoge torenflats, op de begane grond verbonden door een groot middendeel met horeca, retail en een grote bioscoop. Dit prestigieuze project van ontwikkelaars Vorm Ontwikkeling en EDGE combineert wonen, werken en recreatie op een van de toplocaties van Nederland.

interview

Adel Al-Robayi is werktuigbouwkundig engineer in hart en nieren. Zijn stelregel: hoe complexer, hoe beter. De zzp’er is via Velox actief op een project waarin hij zijn ei helemaal kwijt kan: The Pulse Amsterdam.

werktuigbouwkundig Engineer

Adel Al-Robayi

VELOX
WERKEN BIJ

“Engineering
is mijn hobby”

VRAGEN OF INTERESSE? Benieuwd wat Velox voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op.

“Dat is een van de 
voordelen van Velox:
ze hebben goede
contacten” 

begin bouw: 
Derde kwartaal 2021
VERWACHTE OPLEVERING:
2024
Omvang:
70 miljoen
Oppervlakte:
61.611 m2
Locatie :
Amsterdam Zuidas

THE
PULSE

zelfvoorzienend
en energieneutraal.

OVER HET PROJECT: THE PULSE

Het nieuwe plein van Station Amsterdam Zuid heeft vanaf 2024 een nieuw gebouw dat de entree van het gebied markeert: het duurzame, volledig zelfvoorzienende en energieneutrale ‘The Pulse’. De Amsterdamse ontwikkeling verenigt een stadsbos met een state-of-the-art kantoortoren, een hoogwaardig woongebouw én openbare voorzieningen zoals cafés en restaurants, een bioscoop en een supermarkt. 

De ontwikkeling van The Pulse past binnen de grotere ambitie van de gemeente Amsterdam om de Zuidas te transformeren van stedelijk zakendistrict naar een groen woon- en werkgebied. 

HET PLAN VOOR THE PULSE
In nieuwbouwproject The Pulse komen wonen, werken en recreatie samen. Het rond de 70.000 vierkante meter tellende gebied, dat tussen de A10 en de sportvelden van SC Buitenveldert ligt, zal benut worden voor de bouw van twee kantoor- en woontorens, commerciële ruimtes en een ondergrondse parkeergarage.

Een van de torens (de kantoortoren) zal 38.000 vierkante meter beslaan en 95 meter hoog zijn. De andere toren wordt 85 meter hoog en biedt onderdak aan 200 middenhuurwoningen, waarvan 181 appartementen, negen penthouses en tien ‘parkwoningen’ op de begane grond. Het idee hierbij is dat je als bewoner van een parkwoning linea recta het park in loopt vanuit je huis.

Daarnaast komt er een commerciële plint onderaan de kantoortoren, met daarin een bioscoop, horecagelegenheden en winkels. Ook komt er een ondergrondse parkeergarage met ruimte voor 125 auto’s en een semi-automatisch parkeersysteem dat de voertuigen in de daarvoor bestemde parkeervakken plaatst.

In de tweede helft van 2021 is men begonnen met het bouwrijp maken van de grond en het plaatsen van ankers en heipalen. Sinds begin 2022 is de engineering van start gegaan en zijn de eerste pijpen ingegoten in het beton op - 2, wat nodig is voor de fundering en de vloer van de parkeergarage in de woontoren. Het voordeel van project The Pulse is dat er geen natte bouw is, omdat er niet zo diep de grond in hoeft te worden gegaan (slechts 6 meter). Dat scheelt enorm in de bouwtijd.

Inmiddels is de betonwapening afgerond voor de tweede toren en ligt de focus de komende tijd op de vloeren en de wanden op -1. Daarna kan er richting de begane grond worden gewerkt. Eind 2022 ligt de prioriteit bij de implementatie van de Installatietechniek.

NAUWE SAMENWERKING ONDERLING
Dit multifunctionele nieuwbouwproject wordt geleid door Bosman Bedrijven. Zij werken samen met ontwikkelaars Vorm Ontwikkeling en EDGE. Het ontwerp is uitgewerkt door MVSA, VMX en DELVA. Eind september 2021 werd bekend gemaakt dat zij de tender voor het complex aan de Zuidas in Amsterdam hadden gewonnen.

Ook met andere grote namen werken mee aan dit project. Denk hierbij aan HC RT, HC PS, HC KP,  Kersbergen, De Groot Installatiegroep, Holland systemen, Mubiflex, A&T Electro, KGM Techniek, Signify, NAB bliksembeveiliging. TCS vloerverwarming, Geotherm, AL-KO, Verkerk, Nijburg Klimaattechniek, Connect Plus Projects, VINCI en Energies NL Building Solutions.

GROENE AMBITIES EN MEER
Alhoewel het ontwerp van The Pulse op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, waren er toch drie architecten nodig om het ontwerp voor elkaar te krijgen. Samen hebben ze het voor elkaar gekregen om de architectuur van de torens met elkaar te verweven en het hele complex van zoveel mogelijk groen te voorzien. Daarmee weet The Pulse zich te ontwikkelen tot een duurzame stadsbiotoop – mede dankzij het aangrenzende park dat de gemeente aanlegt, maar ook dankzij het bijzondere stadsbos met bomen, heesters en waterberging. Dit bos ligt op 35 meter hoogte ingebed tussen de twee torens en draagt bij aan de lokale biodiversiteit. Het past daarom zeer goed binnen de groene ambities van zowel de gemeente Amsterdam de projectontwikkelaars.

Naast de groene ambities richt The Pulse zich op het gebruik van openbaar vervoer, elektrische auto’s, fietsen of gewoon de benenwagen.Alle parkeerplekken in de parkeergarage zijn voorzien van een laadpaal. Bovendien zorgt het gebouwbeheersysteem ervoor dat installaties slim aangestuurd wordt met energiebesparing en een verhoogd comfort als resultaat. Over werkelijk elk detail is nagedacht.

VOLLEDIG ZELFVOORZIENEND EN ENERGIENEUTRAAL
The Pulse zal na oplevering volledig zelfvoorzienend en energieneutraal zijn. Doel is om zowel een WELL Gold als een BREEAM Outstanding certificering in de wacht te slepen. Er wordt dus volledig circulair gebouwd en het complex krijgt een materialenpaspoort waarmee het opgenomen kan worden in Madaster. Pv-panelen worden op het dak en de gevel geplaatst en Eteck realiseert samen met Schouten Techniek een duurzame all-electric WKO-installatie. Regenwater wordt opgevangen in de Rijnwaterkelders om zo het irrigatiesysteem te voeden. Dankzij de waterbergende polderdaken kan overtollig water worden opgevangen in de kelders. Dit kan vervolgens worden gebruikt om al het groen te bewateren wanneer het te droog is. Zo houdt het interne systeem zichzelf in stand.


The Pulse aan de Zuidas hoopt een WELL Gold en BREEAM Outstanding certificering binnen te halen. Duurzaam, zelfvoorzienend en energieneutraal.

in het kort

Om te beschrijven welke kwaliteiten nodig zijn om zulke uitdagingen te lijf te gaan, moet Al-Robayi even nadenken. “Door de combinatie van opleiding, ervaring en 3D-inzicht kun je simpele en goedkopere oplossingen bedenken. Het helpt om snel mogelijkheden en onmogelijkheden te zien. En ik kan met tekeningen en doorsnedes goed uitleggen waarom iets wel of niet mogelijk is.” Kwaliteiten die vier decennia geleden, op een heel andere plek, al hielpen om de meest uitdagende technische kunststukjes te realiseren.

KUNSTSTUKJES

BIJZONDERE UITDAGINGEN

De bijzondere uitdagingen bij The Pulse Amsterdam zitten onder meer in de beperkte fysieke ruimte in het gebouw. “De installaties moeten heel strak worden ingepast, het is echt krap,”  zegt Al-Robayi daarover. De tweede uitdaging: een summier bestek. “Veel details zijn nog niet ingevuld. Eventuele problemen komen pas naar voren op het moment dat de constructeur of de ontwerpers van de installaties het bestek gaan uitwerken.”

Een voorbeeld uit de praktijk: de constructeur ontwerpt een extra dikke vloer boven een kantoorruimte met een verlaagd plafond. Die dikkere vloer stond niet in het ontwerp, maar de kantoorruimte eronder mag omwille van de beleving niet lager worden. “Dus wordt de ruimte voor de installaties boven het plafond een stuk krapper,” vertelt hij. “Om die puzzel op te lossen, heb ik onder meer voorgesteld om het luchtkanaal te splitsen in twee smalle kanalen, leidingen op te schuiven en de sprinklerleiding door sparingen in de balken te laten lopen. Het voorstel is nu voor 99 procent rond.”

Over de samenwerking binnen het Amsterdamse project is Al-Robayi zeer te spreken. “We werken in een team van acht mensen dat verantwoordelijk is voor alle installaties in het gebouw. Naast de projectmanager en de projectleider van Bosman allemaal inleners, net als ik. Stuk voor stuk ervaren mensen die goed werk leveren. En er is een heel prettige sfeer. Als je bijvoorbeeld een keer een probleem hebt, dan kun je gewoon alles vragen. Echt perfect.”

De Lead Engineer kan in het project goed zijn ei kwijt. Met een woontoren van 22 verdiepingen, een kantoor van 24 verdiepingen en een verbindend gedeelte met horeca, retail, woningen en een bioscoop met negen zalen biedt het hem meer dan voldoende complexiteit. “De combinatie van verschillende functies maakt het afwisselend en uitdagend."

PERFECTE SAMENWERKING

“Ik zei tegen mezelf: ‘Ik ga mezelf gewoon bewijzen'"

Via een uitzendbureau kon Al-Robayi bij BAM aan de slag als Aankomend Tekenaar. Vanaf dat moment ging het snel. Hij doorliep bij BAM alle stadia tot aan Specialist Engineering. Hij kreeg de kans om door te groeien, onder meer via MIT-opleidingen en cursussen op het gebied van hydraulische schakelingen en projectmanagement. En door het uitvoeren van interessante grote projecten, zoals de nieuwbouw van het Erasmus MC in Rotterdam. “Daar heb ik viereneenhalf jaar aan gewerkt,” vertelt hij. “Een ziekenhuis heeft zo veel verschillende installaties, dat was een bijzondere uitdaging.”

In 2019 lonkte de vrijheid van het ondernemerschap. “Als zzp’er kan ik zelf de projecten kiezen, dat vind ik fijn,” zegt hij. “Ik kies puur op inhoud, op het project. Niet op de tarieven of de reistijd. Het is ook niet mijn ambitie om projectleider of manager te zijn. Engineering is mijn hobby. Hoe moeilijker, hoe interessanter.”

Na het aflopen van zijn eerste opdracht als zzp’er - de Galaxy Tower in Utrecht, voor Homij - ging Al-Robayi met Velox om de tafel. “Er was eerder al een prettig contact opgebouwd. Ze presenteerden mij nu een paar verschillende opties en ik kon het project kiezen dat mij het meest aansprak: The Pulse Amsterdam. Dat is een van de voordelen van Velox: ze hebben goede contacten. Daardoor kom ik gemakkelijker binnen op aantrekkelijke projecten, zeker omdat ik nog niet zo lang als zelfstandige aan de slag ben.” 

DOORGROEIEN

De weg die Al-Robayi aflegde naar zijn huidige functie is niet de meest gebruikelijke. Op de lagere school in Irak was hij een goede leerling die in zijn vrijetijd het liefst bezig was met modelvliegtuigjes. Vanaf zijn twaalfde bouwde hij samen met zijn broer verscheidene modellen van balsahout. Urenlang waren de twee in de weer met het vertalen van platte tekeningen naar realistische driedimensionale vliegtuigmodellen. Met de modellen deden ze ook mee aan georganiseerde wedstrijden (‘luchtgevechten’) met andere tieners. “In totaal hebben we meer dan vijftien gemaakt. De laatste twee, een zweefvliegtuig en een biplane met motor, hadden een romp van een meter lang en nog langere vleugels,” vertelt hij. “Misschien legde deze hobby wel de kiem voor mijn latere werkzame leven.”

In 1999 kwam hij naar Nederland met een ingenieursdiploma Werktuigbouwkunde van de Technische Universiteit van Bagdad op zak. Een nieuwe start in een nieuw land. “Dat betekende: leren, leren en nog eens leren’,” vertelt hij. “Vanaf de derde dag in Nederland leerde ik de taal. En in mijn werk moest ik niet meteen te veeleisend zijn, bedacht ik. Ik zei tegen mezelf: ‘Ik ga mezelf gewoon bewijzen, de manier van werken leren kennen’.”

MODELVLIEGTUIGJES

SPIN IN HET WEB

Sinds februari 2021 werkt Adel Al-Robayi (50) via Velox voor Bosman Bedrijven aan de werktuigkundige installaties van The Pulse Amsterdam. Als Lead Engineer coördineert hij het werk van de vijf partners die verantwoordelijk zijn voor luchtkwaliteit, sanitair, sprinklerinstallaties, de klimaatplafonds en de ventilatie van de parkeergarage. Daarnaast staat hij zelf aan de lat voor ontwerp en realisatie van de klimaatinstallaties.

“Als spin in het web maak ik coördinatietekeningen voor alle W-installaties,” zegt de Hagenaar van Iraakse komaf. “Ik voed de partners met informatie op basis waarvan zij hun installaties detailleren en modelleren. Die uitwerkingen controleer ik en stuur ik eventueel bij voordat ze ter goedkeuring naar de klant gaan.”

Aan de Zuidas, tussen de A10 en de sportvelden van SC Buitenveldert, verrijst de komende jaren The Pulse Amsterdam: een multifunctioneel complex bestaande uit twee hoge torenflats, op de begane grond verbonden door een groot middendeel met horeca, retail en een grote bioscoop. Dit prestigieuze project van ontwikkelaars Vorm Ontwikkeling en EDGE combineert wonen, werken en recreatie op een van de toplocaties van Nederland.