rolph_image_01.jpg

Het opsnuiven
van techniek,
steeds in een
nieuwe
omgeving

Werken aan infrastructuur betekent dat je meebouwt aan grote technologische veranderingen. Smart mobility, elektrisch transport en vaak is veiligheid voor de eindgebruiker van groot belang. “Ik hou van het opsnuiven van techniek en leren van de teams waarin ik werk.”

PROJECTLEIDER INFRA VIA VELOX

ROLPH ZWIJNEN

MEER WETEN?
NEEM CONTACT MET ONS OP.

“Het geeft veel voldoening als je een veiligere verkeerssituatie creëert. Als na een wekenlange voorbereiding, op vrijdag een kruispunt eruit gaat en je het met een krappe planning op maandag om 7 uur weer opent,” zo begint Rolph Zwijnen die als zzp’er aan infraprojecten werkt. “En dan gaat het om alles langs de weg, vliegvelden of het spoor waar een stekker aan zit.” Momenteel laat Zwijnen zich via Velox detacheren bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) waar hij meewerkt aan de aanleg van een nieuw glasvezelnetwerk bij Groningen Airport Eelde.  

“Wat je ziet is dat mensen met echte vakkennis schaars worden. Vroeger kwamen er meer mensen met kennis van zaken van de middelbare en hogere beroepsopleidingen in de bouw en infra. Maar het werk op locatie – het feitelijke ingraven van kabels en aansluiten van verkeerslichten of matrixborden – moet blijven gebeuren. Met de ontwikkeling van 5G, smart mobility, overal camera’s en sensoren en infrastructuur voor elektrische auto’s, raakt dit werk aan het hart van de zaken die we tegenwoordig van maatschappelijk belang vinden.”

“LVNL en Luchthaven Groningen Airport Eelde willen de infrastructuur klaarmaken voor de toekomst. Dat betekent dat er nieuwe communicatie
en navigatieapparatuur geïnstalleerd moet worden. Die apparatuur draait niet meer op een netwerk van koper, dat moet overgaan op glasvezel. Het is de laatste jaren mijn taak geweest om als engineer samen met de technici van LVNL het netwerk te ontwerpen. Als Engineer werk ik voor de LVNL-afdeling Gebouwen, Services en installaties (GSI). Ik vind het uitdagend om te werken aan een project waarbij de veiligheid en betrouwbaarheid van het netwerk topprioriteit zijn. De eerste fase van de aanleg is vorig jaar afgerond, begin december zijn we gestart met de tweede fase.” 

Nu ben je op de Luchthaven van Eelde aan de slag, in opdracht van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Wat gaat er gebeuren?


“Die zijn heel hoog. Naast de reguliere navigatie- en communicatieapparatuur hangen ook de routers en switches voor overige ICT-toepassingen van LVNL aan dit netwerk. Ook de localizer of het ILS-instrument communiceert via dit glasvezelnetwerk. Dat is een instrument dat een vliegtuig ondersteunt om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan. Die instrumenten moeten het simpelweg altijd doen. Zo is het netwerk redundant uitgevoerd, op zo’n manier dat twee kabels met dezelfde functie ook ‘geografisch’ gescheiden zijn. Dat leverde soms een hele puzzel op. Ook was er speciale aandacht voor de noodstroomvoorziening.”

Kun je iets zeggen over eisen die aan dit netwerk gesteld worden?


Speelt het nieuwe glasvezelnetwerk in op de toekomstige uitrol van de remote tower?


“Jazeker. LVNL is bezig met de voorbereidingen voor de bouw van een mast met camera’s die een nauwkeurig beeld van de luchthaven en het nabije luchtruim opleveren. Hierdoor hoeft de luchtverkeersleider in de toekomst niet meer in de verkeerstoren op de luchthaven aanwezig te zijn en kan hij/zij vanaf een andere locatie het vliegverkeer begeleiden. Onder meer in Zweden gebeurt dit al bij kleinere luchthavens.”  

“Je bent altijd druk bezig met projecten. Die wil je tot een goed einde brengen. Maar ondertussen zit je als zzp’er ook met een stukje acquisitie voor nieuwe klussen, daar heb je niet altijd tijd voor. Wat ik aan Velox merk? Het zijn geen cv-schuivers. Ze kijken echt naar de teams waar je gaat werken en of daar een match is. Veel van mijn kennis en vaardigheden heb ik mijzelf aangeleerd, hier wordt dus niet alleen gekeken naar een papiertje, maar naar wat je kan. Ook houd ik ervan om kennis op te snuiven, in een nieuwe omgeving te werken. Daar horen cursussen en trainingen bij en dat kan ook allemaal bij Velox.” 

Wat is de rol van projectbureau Velox in jouw huidige werk? 


scene2-image-rolph.jpg

“Ik blijf mezelf ontwikkelen, en ik heb iets met techniek. Ik werk nu een aantal jaren via Velox voor LVNL, en ook voor mij was dit helemaal nieuw. Nieuwe mensen, recent ontwikkelde technologie en een nieuwe omgeving. Werken op een luchthaven is bovendien weer een omgeving waar veiligheid en beveiliging een zeer belangrijke rol spelen.”

Je bent een uitvoeringsman, maar dit komt best high tech over... 


“Neem een eenvoudig ogend verkeersplein met stoplichten. Deze Verkeers Regel Installaties (VRI) hangen doorgaans aan tientallen verkeerslussen in het asfalt met tientallen lantaarns. Dat zijn op zich al complexe installaties, die slim geprogrammeerd worden. Uitvoerders die van de ROC’s komen leggen die gewoon aan. En daar kun je best trots op zijn. Ik heb dat ook als ik over de ringweg van Den Bosch rij waar ik de projectleider was voor ruwweg alles waar een stekker aan zit. Ook heb ik als projectleider meegewerkt aan het ontwerp en de realisatie van de verlichting van het park ‘Ruimte voor de Waal’ in Lent, aan de overkant van de Waal in Nijmegen. Daar fiets ik regelmatig een rondje. Met een carrière in deze sector realiseer je projecten die ertoe doen.”

Welke boeiende ontwikkelingen zie je in andere domeinen van de infra?


“De VRI’s waar ik het over had kunnen we tegenwoordig ook aan internet hangen, en via de app van Flitsmeister kun je op je scherm zien of jouw stoplicht op groen springt. Met toenemende elektronica in auto’s verdwijnen stoplichten in de toekomst uit het straatbeeld, dat wordt allemaal in-car. Maar ook de matrixborden worden straks in een hoek van je voorruit geprojecteerd, sensoren in de weg voorspellen via navigatiesystemen nauwkeurig jouw reistijd. Als het gaat om duurzaamheid kun je ook denken aan elektrische deelauto’s en laadpalen. De infrastructuur om ons heen en de koppeling met slimme software gaat een vlucht nemen. Als jij nu een carrière in de installatietechniek in de infra kiest, bouw je de komende jaren gewoon mee aan dit soort projecten – en dat is gaaf.” 

Rolph Zwijnen studeerde MTS levensmiddelentechnologie, waarna hij zich in zijn vroege carrière ontfermde over roermotoren, pompen, kleppen en sensoren in de voedingsmiddelenindustrie. Daarna verlegde hij zijn werk naar liften en roltrappen, waar hij als projectleider verantwoordelijk was voor de oplevering van hele projecten. Daarna volgden eerst infra projecten langs het spoor. Sinds 2017 is hij via Velox werkzaam bij LVNL en werkt hij regelmatig aan complexe communicatienetwerken op luchthavens. Zwijnen heeft alles in de praktijk geleerd, de university of life noemt hij het.

 En smart cities? Duurzaamheid? 


University of Life  


Rolph Zwijnen (52)

rolph_image_04.jpg
BEWUSTWORDING
VOOR KWALITEITSBORGING
EN DUURZAAMHEID
GROEIT

Duurzaamheid valt niet meer weg te denken uit ontwikkelprocessen. Gelukkig maar, want de opgave voor het toekomstbestendig maken van vastgoed is met recht groots en urgent te noemen. De redactie van kennisplatform Duurzaam Gebouwd sprak met professional Erik van der Meulen, die vanaf half december met een duurzame ontwikkeling is gestart voor Velox. Hij laat zien waar hij zijn energie uit haalt en vertelt over zijn uitdagingen. 

PROJECTLEIDER INFRA VIA VELOX

ROLPH ZWIJNEN

rolph_image_01.jpg

“Het geeft veel voldoening als je een veiligere verkeerssituatie creëert. Als na een wekenlange voorbereiding, op vrijdag een kruispunt eruit gaat en je het met een krappe planning op maandag om 7 uur weer opent,” zo begint Rolph Zwijnen die als zzp’er aan infraprojecten werkt. “En dan gaat het om alles langs de weg, vliegvelden of het spoor waar een stekker aan zit.” Momenteel laat Zwijnen zich via Velox detacheren bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) waar hij meewerkt aan de aanleg van een nieuw glasvezelnetwerk bij Groningen Airport Eelde.  

“Wat je ziet is dat mensen met echte vakkennis schaars worden. Vroeger kwamen er meer mensen met kennis van zaken van de middelbare en hogere beroepsopleidingen in de bouw en infra. Maar het werk op locatie – het feitelijke ingraven van kabels en aansluiten van verkeerslichten of matrixborden – moet blijven gebeuren. Met de ontwikkeling van 5G, smart mobility, overal camera’s en sensoren en infrastructuur voor elektrische auto’s, raakt dit werk aan het hart van de zaken die we tegenwoordig van maatschappelijk belang vinden.”

MEER WETEN?
NEEM CONTACT MET ONS OP.

“LVNL en Luchthaven Groningen Airport Eelde willen de infrastructuur klaarmaken voor de toekomst. Dat betekent dat er nieuwe communicatie en navigatieapparatuur geïnstalleerd moet worden. Die apparatuur draait niet meer op een netwerk van koper, dat moet overgaan op glasvezel. Het is de laatste jaren mijn taak geweest om als engineer samen met de technici van LVNL het netwerk te ontwerpen. Als Engineer werk ik voor de LVNL-afdeling Gebouwen, Services en installaties (GSI). Ik vind het uitdagend om te werken aan een project waarbij de veiligheid en betrouwbaarheid van het netwerk topprioriteit zijn. De eerste fase van de aanleg is vorig jaar afgerond, begin december zijn we gestart met de tweede fase.” 

Nu ben je op de Luchthaven van Eelde aan de slag, in opdracht van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Wat gaat er gebeuren?


Kun je iets zeggen over eisen die aan dit netwerk gesteld worden?


“Die zijn heel hoog. Naast de reguliere navigatie- en communicatieapparatuur hangen ook de routers en switches voor overige ICT-toepassingen van LVNL aan dit netwerk. Ook de localizer of het ILS-instrument communiceert via dit glasvezelnetwerk. Dat is een instrument dat een vliegtuig ondersteunt om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan. Die instrumenten moeten het simpelweg altijd doen. Zo is het netwerk redundant uitgevoerd, op zo’n manier dat twee kabels met dezelfde functie ook ‘geografisch’ gescheiden zijn. Dat leverde soms een hele puzzel op. Ook was er speciale aandacht voor de noodstroomvoorziening.”

Speelt het nieuwe glasvezelnetwerk in op de toekomstige uitrol van de remote tower?


“Jazeker. LVNL is bezig met de voorbereidingen voor de bouw van een mast met camera’s die een nauwkeurig beeld van de luchthaven en het nabije luchtruim opleveren. Hierdoor hoeft de luchtverkeersleider in de toekomst niet meer in de verkeerstoren op de luchthaven aanwezig te zijn en kan hij/zij vanaf een andere locatie het vliegverkeer begeleiden. Onder meer in Zweden gebeurt dit al bij kleinere luchthavens.”  

scene2-image-rolph.jpg

Wat is de rol van projectbureau Velox in jouw huidige werk? 


“Je bent altijd druk bezig met projecten. Die wil je tot een goed einde brengen. Maar ondertussen zit je als zzp’er ook met een stukje acquisitie voor nieuwe klussen, daar heb je niet altijd tijd voor. Wat ik aan Velox merk? Het zijn geen cv-schuivers. Ze kijken echt naar de teams waar je gaat werken en of daar een match is. Veel van mijn kennis en vaardigheden heb ik mijzelf aangeleerd, hier wordt dus niet alleen gekeken naar een papiertje, maar naar wat je kan. Ook houd ik ervan om kennis op te snuiven, in een nieuwe omgeving te werken. Daar horen cursussen en trainingen bij en dat kan ook allemaal bij Velox.” 

Je bent een uitvoeringsman, maar dit komt best high tech over... 


“Ik blijf mezelf ontwikkelen, en ik heb iets met techniek. Ik werk nu een aantal jaren via Velox voor LVNL, en ook voor mij was dit helemaal nieuw. Nieuwe mensen, recent ontwikkelde technologie en een nieuwe omgeving. Werken op een luchthaven is bovendien weer een omgeving waar veiligheid en beveiliging een zeer belangrijke rol spelen.”

Welke boeiende ontwikkelingen zie je in andere domeinen van de infra?


“Neem een eenvoudig ogend verkeersplein met stoplichten. Deze Verkeers Regel Installaties (VRI) hangen doorgaans aan tientallen verkeerslussen in het asfalt met tientallen lantaarns. Dat zijn op zich al complexe installaties, die slim geprogrammeerd worden. Uitvoerders die van de ROC’s komen leggen die gewoon aan. En daar kun je best trots op zijn. Ik heb dat ook als ik over de ringweg van Den Bosch rij waar ik de projectleider was voor ruwweg alles waar een stekker aan zit. Ook heb ik als projectleider meegewerkt aan het ontwerp en de realisatie van de verlichting van het park ‘Ruimte voor de Waal’ in Lent, aan de overkant van de Waal in Nijmegen. Daar fiets ik regelmatig een rondje. Met een carrière in deze sector realiseer je projecten die ertoe doen.”

 En smart cities? Duurzaamheid? 


“De VRI’s waar ik het over had kunnen we tegenwoordig ook aan internet hangen, en via de app van Flitsmeister kun je op je scherm zien of jouw stoplicht op groen springt. Met toenemende elektronica in auto’s verdwijnen stoplichten in de toekomst uit het straatbeeld, dat wordt allemaal in-car. Maar ook de matrixborden worden straks in een hoek van je voorruit geprojecteerd, sensoren in de weg voorspellen via navigatiesystemen nauwkeurig jouw reistijd. Als het gaat om duurzaamheid kun je ook denken aan elektrische deelauto’s en laadpalen. De infrastructuur om ons heen en de koppeling met slimme software gaat een vlucht nemen. Als jij nu een carrière in de installatietechniek in de infra kiest, bouw je de komende jaren gewoon mee aan dit soort projecten – en dat is gaaf.” 

Rolph Zwijnen studeerde MTS levensmiddelentechnologie, waarna hij zich in zijn vroege carrière ontfermde over roermotoren, pompen, kleppen en sensoren in de voedingsmiddelenindustrie. Daarna verlegde hij zijn werk naar liften en roltrappen, waar hij als projectleider verantwoordelijk was voor de oplevering van hele projecten. Daarna volgden eerst infra projecten langs het spoor. Sinds 2017 is hij via Velox werkzaam bij LVNL en werkt hij regelmatig aan complexe communicatienetwerken op luchthavens. Zwijnen heeft alles in de praktijk geleerd, de university of life noemt hij het.

Rolph 
Zwijnen (52)

University of Life  


rolph_image_04.jpg