schiphol_1.jpg

TECHNISCH ENGELS SPREKEN MET EEN PORTUGESE STAALBOUWER


Werkvoorbereider in hart en nieren. Dat stempel past wel bij Jan Wiersma. Jarenlang was hij werkvoorbereider bij een architectenbureau, sinds 2000 is hij dat in de bouw. Momenteel verzorgt hij vanuit Velox de werkvoorbereidingen van de A-pier op Schiphol. Een uiterst uitdagend project: “Tot op het laatste schroefje moet alles traceerbaar zijn.”

INTERVIEW 

JAN WIERSMA

geelvlak_04.png

Tot 2000 was Jan Wiersma (59) Werkvoorbereider bij een architectenbureau. ‘Pas’ in het nieuwe millennium maakte hij de overstap naar de bouw. Hij kent dus beide kanten van de tafel. Als junior Werkvoorbereider bij Ballast Nedam viel hij meteen met zijn neus in de boter. “Met het oog op het EK voetbal in 2000 moest de huidige Johan Cruijff ArenA worden aangepast. Tribuneplaatsen werden opgeofferd ten gunste van nieuw te bouwen businessloges. Daaraan heb ik mijn bijdrage als junior Werkvoorbereider geleverd.”

Zijn opleiding MTS Bouwkunde bleek niet voor niets te zijn geweest, want na 2000 bleef Jan graag in de bouw hangen. Hij deed er prachtige projecten, zoals bij de Amsterdamse poptempel Paradiso. Al sinds het najaar van 2018 voor Velox op Schiphol, waar hij als Werkvoorbereider betrokken is bij de A-pier. Het is het eerste project waar hij op werkt sinds hij bij Velox werkt. Deze constructie bevalt hem uitstekend: “Zo heb ik in het verleden bij andere partijen wel eens de ervaring gehad dat ze geen kennis van zaken hadden. Dat is anders bij Velox. Zij zijn goed op de hoogte van het werk dat ik op Schiphol doe.”

“Soms rijd ik erlangs en dan ben ik toch een beetje trots.” Werkvoorbereider Jan Wiersma (zie kader) doelt op het NS station Zaandam, een van zijn favoriete projecten tot dusver. Maar ook een van de meest complexe. “In hetzelfde gebouw als het bus- en treinstation werd ook het nieuwe gemeentehuis van Zaanstad gerealiseerd. Dat betekende dat ik met verschillende partijen te maken had. Van bezoekers aan het station tot Opzichters van de NS; logistiek erg uitdagend. In dit project kwamen ook verschillende soorten HSB-wanden samen. Ik kon me dus lekker vastbijten in het engineeren van de verankeringen en de verschillende HSB-wandtypes. Als je zo gefocust moet zijn voor een groot project, dan geeft het een goed gevoel als je later van buitenaf het mooie resultaat ziet.”

DE A-PIER
Grote utiliteitsbouwwerken, daar is Jan altijd wel voor te porren. Dat komt goed uit, want sinds november 2018 werkt Jan op Schiphol als Werkvoorbereider van de zogeheten A-pier, een 55 duizend vierkante meter grote pier met acht gates. “Daar moet ik onder andere zorgen voor een ordelijke digitale informatiestroom. Zoals een goed werkend document management systeem DMS en kloppende werkmethodes. Tot op het laatste schroefje moet alles traceerbaar zijn.” As we speak is Jan als Werkvoorbereider staalconstructies bezig met het engineeren van onder andere glazen liften: “Ook weer een uitdaging op zichzelf, want deze transparante liften moeten in het bestaande werk worden geëngineerd. Dat is een aardige klus, denk aan balken verplaatsen, funderingen aanpassen, maar vooral veel inmeten, scannen en tekeningen controleren.”

KENNIS VAN ZAKEN
Het mag duidelijk zijn dat Jan zich als een vis in het water voelt als Werkvoorbereider bij een groot utiliteitsproject als de A-pier. En dat is maar goed ook, want het werk is voorlopig nog niet klaar. Jan verwacht – ook door de coronacrisis – dat het nog zeker enkele jaren duurt voordat de A-pier in gebruik wordt genomen. Wat hem zo bevalt aan zijn functie? “Het is technisch én communicatief interessant. Je bent continu bezig met overleggen en regelen, zoals nu in technisch Engels met Turkse collega’s en een Portugese staalbouwer. En tegelijkertijd ben je iets aan het creëren, je ziet een werk onder je ogen ontstaan.”

KERNREACTOR
Dat enthousiasme probeert hij ook over te brengen op jongere generaties, want Werkvoorbereiders worden schaarser. “Zo heb ik wel eens een gastles gegeven aan een havo-klas. Ze stelden best interessante vragen, maar de meeste leerlingen vroegen zich vooral af wanneer de les afgelopen was. Dat wordt wel echt een probleem hoor, de interesse van jongeren wekken. Die kiezen tegenwoordig toch sneller voor een baan in de IT.”

Daar zou Jan zelf niet over peinzen, hij maakt zijn carrière graag af in de bouw. Zijn droomproject? Een kernreactor. “Ik ben wel eens in zo’n reactor geweest, in Petten. Erg interessant, vooral door de dikke betonconstructies die er gebruikt worden.” Wie weet wat er voor Jan nog in het vat zit. Denk overigens maar niet dat de in Hoogwoud woonachtige Jan zich naast zijn werk zit te vervelen, want in zijn vrije tijd is hij maar wat graag op een motor of een paard te vinden. En ook privé er ongetwijfeld nog genoeg werk voor te bereiden in zijn eigen bed & breakfast, die hij in de loop van dit jaar hoopt op te leveren.

CONTACT

VRAGEN OF INTERESSE? Benieuwd wat Velox voor jou organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op.

TECHNISCH ENGELS SPREKEN MET EEN PORTUGESE STAALBOUWER

Werkvoorbereider in hart en nieren. Dat stempel past wel bij Jan Wiersma. Jarenlang was hij werkvoorbereider bij een architectenbureau, sinds 2000 is hij dat in de bouw. Momenteel verzorgt hij vanuit Velox de werkvoorbereidingen van de A-pier op Schiphol. Een uiterst uitdagend project: “Tot op het laatste schroefje moet alles traceerbaar zijn.”

INTERVIEW 

JAN WIERSMA

schiphol_1.jpg

DE A-PIER
Grote utiliteitsbouwwerken, daar is Jan altijd wel voor te porren. Dat komt goed uit, want sinds november 2018 werkt Jan op Schiphol als Werkvoorbereider van de zogeheten A-pier, een 55 duizend vierkante meter grote pier met acht gates. “Daar moet ik onder andere zorgen voor een ordelijke digitale informatiestroom. Zoals een goed werkend document management systeem DMS en kloppende werkmethodes. Tot op het laatste schroefje moet alles traceerbaar zijn.” As we speak is Jan als Werkvoorbereider staalconstructies bezig met het engineeren van onder andere glazen liften: “Ook weer een uitdaging op zichzelf, want deze transparante liften moeten in het bestaande werk worden geëngineerd. Dat is een aardige klus, denk aan balken verplaatsen, funderingen aanpassen, maar vooral veel inmeten, scannen en tekeningen controleren.”

“Soms rijd ik erlangs en dan ben ik toch een beetje trots.” Werkvoorbereider Jan Wiersma (zie kader) doelt op het NS station Zaandam, een van zijn favoriete projecten tot dusver. Maar ook een van de meest complexe. “In hetzelfde gebouw als het bus- en treinstation werd ook het nieuwe gemeentehuis van Zaanstad gerealiseerd. Dat betekende dat ik met verschillende partijen te maken had. Van bezoekers aan het station tot Opzichters van de NS; logistiek erg uitdagend. In dit project kwamen ook verschillende soorten HSB-wanden samen. Ik kon me dus lekker vastbijten in het engineeren van de verankeringen en de verschillende HSB-wandtypes. Als je zo gefocust moet zijn voor een groot project, dan geeft het een goed gevoel als je later van buitenaf het mooie resultaat ziet.”

KENNIS VAN ZAKEN
Het mag duidelijk zijn dat Jan zich als een vis in het water voelt als Werkvoorbereider bij een groot utiliteitsproject als de A-pier. En dat is maar goed ook, want het werk is voorlopig nog niet klaar. Jan verwacht – ook door de coronacrisis – dat het nog zeker enkele jaren duurt voordat de A-pier in gebruik wordt genomen. Wat hem zo bevalt aan zijn functie? “Het is technisch én communicatief interessant. Je bent continu bezig met overleggen en regelen, zoals nu in technisch Engels met Turkse collega’s en een Portugese staalbouwer. En tegelijkertijd ben je iets aan het creëren, je ziet een werk onder je ogen ontstaan.”

KERNREACTOR
Dat enthousiasme probeert hij ook over te brengen op jongere generaties, want Werkvoorbereiders worden schaarser. “Zo heb ik wel eens een gastles gegeven aan een havo-klas. Ze stelden best interessante vragen, maar de meeste leerlingen vroegen zich vooral af wanneer de les afgelopen was. Dat wordt wel echt een probleem hoor, de interesse van jongeren wekken. Die kiezen tegenwoordig toch sneller voor een baan in de IT.”

Daar zou Jan zelf niet over peinzen, hij maakt zijn carrière graag af in de bouw. Zijn droomproject? Een kernreactor. “Ik ben wel eens in zo’n reactor geweest, in Petten. Erg interessant, vooral door de dikke betonconstructies die er gebruikt worden.” Wie weet wat er voor Jan nog in het vat zit. Denk overigens maar niet dat de in Hoogwoud woonachtige Jan zich naast zijn werk zit te vervelen, want in zijn vrije tijd is hij maar wat graag op een motor of een paard te vinden. En ook privé er ongetwijfeld nog genoeg werk voor te bereiden in zijn eigen bed & breakfast, die hij in de loop van dit jaar hoopt op te leveren.

geelvlak_04.png

Tot 2000 was Jan Wiersma (59) Werkvoorbereider bij een architectenbureau. ‘Pas’ in het nieuwe millennium maakte hij de overstap naar de bouw. Hij kent dus beide kanten van de tafel. Als junior Werkvoorbereider bij Ballast Nedam viel hij meteen met zijn neus in de boter. “Met het oog op het EK voetbal in 2000 moest de huidige Johan Cruijff ArenA worden aangepast. Tribuneplaatsen werden opgeofferd ten gunste van nieuw te bouwen businessloges. Daaraan heb ik mijn bijdrage als junior Werkvoorbereider geleverd.”

Zijn opleiding MTS Bouwkunde bleek niet voor niets te zijn geweest, want na 2000 bleef Jan graag in de bouw hangen. Hij deed er prachtige projecten, zoals bij de Amsterdamse poptempel Paradiso. Al sinds het najaar van 2018 voor Velox op Schiphol, waar hij als Werkvoorbereider betrokken is bij de A-pier. Het is het eerste project waar hij op werkt sinds hij bij Velox werkt. Deze constructie bevalt hem uitstekend: “Zo heb ik in het verleden bij andere partijen wel eens de ervaring gehad dat ze geen kennis van zaken hadden. Dat is anders bij Velox. Zij zijn goed op de hoogte van het werk dat ik op Schiphol doe.”

VRAGEN OF INTERESSE? Benieuwd wat Velox voor jou organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op.

CONTACT